InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Betoog Schiphol

Betoog Schiphol

Voor het vak aardrijkskunde heb ik de opdracht gekregen een betoog over de uitbreiding Schiphol te schrijven. Ik zal eerst kort toelichten waar het om draait, daarna zal ik argumenten tegen de uitbreiding en argumenten voor de uitbreiding van Schiphol geven. Vervolgens zal ik enkele andere oplossingen aan het licht brengen en tenslotte zal ik mijn eigen mening geven.

Het probleem

De uitbreiding van Schiphol is al jaren een groot dilemma. Moet Schiphol wel of niet uitbreiden? En zo ja, hoe en waar dan? Het dilemma bestaat al enkele jaren en telkens wordt het weer opnieuw actief. Schiphol breid uit, en de activisten laten weer van zich horen. Vanaf dat moment komen er verscheidene onderzoeken, debatten in de kamer, enzovoorts. De laatste jaren speelt het dilemma weer een grote rol. Wordt het uitbreiden of niet, en waar dan heen. Er zijn veel argumenten te bedenken waarom het zou moeten, maar ook waarom het niet zou moeten. De argumenten heb ik hieronder verwerkt.

Argumenten voor

Veel mensen zeggen dat Schiphol moet uitbreiden. Ze vinden dat om verschillende redenen. Enkele redenen zijn:
  • Schiphol speelt een belangrijke rol in de economie van Nederland.
  • Schiphol is goed voor de werkgelegenheid.
  • Schiphol zorgt voor goede connecties met het buitenland.

Nu zal ik de genoemde redenen toelichten, zodat er duidelijk is wat deze inhouden.

De belangrijke rol in de economie van Nederland

Een groot deel van het Nederlandse BNP (Bruto Nationaal Product) bestaat uit de opbrengsten van goederen en diensten. Onder diensten verstaat men onder meer toerisme. Schiphol is een belangrijke schakel bij deze twee dingen, omdat de meeste toeristen via Schiphol binnen komen. Verder gaat er ook veel vrachtverkeer via Schiphol.

Zonder Schiphol van een groot deel van het toerisme in Nederland waarschijnlijk weg, omdat het te lastig wordt om Nederland binnen te komen vanuit verre landen. Ook zullen hierdoor vele bedrijven wegtrekken, omdat zij dagelijks gebruik maken van Schiphol. Zonder Schiphol hebben deze bedrijven geen goede connecties meer naar en met het buitenland, zodat ze zich elders gaan vestigen. Dit betekend dat de economie voor een groot deel zal instorten, waardoor Nederland in een moeilijke fase terecht zal komen.

De werkgelegenheid

Het bedrijf Schiphol zelf heeft al behoorlijk wat werknemers, maar vooral de bedrijven die door de aanwezigheid van Schiphol in Nederland, en vooral de Randstad, gevestigd zijn leveren een enorme bijdrage aan de werkgelegenheid. Zonder Schiphol zullen de mensen die op Schiphol zelf werken werkeloos raken, maar ook alle mensen die bij de bedrijven die Schiphol trekt werken. Dit zal gebeuren, omdat deze bedrijven zonder Schiphol in Nederland veel minder tot geen connecties meer hebben met het buitenland. De bedrijven zullen zich groot en deels elders gaan vestigen, waardoor alle mensen die er werkten werkeloos raken. Dit zal ook weer een zeer negatieve impact hebben op de economie.

De connecties met het buitenland

Door Schiphol vestigen vele bedrijven zich in Nederland. Dit omdat ze via Schiphol makkelijk naar het buitenland kunnen reizen om te vergaderen of omdat ze via Schiphol goederen willen vervoeren. Zonder Schiphol zullen deze bedrijven niet meer naar Nederland komen, waardoor Nederland haar eigen positie in de wereld groot en deels zal verliezen.

Argumenten tegen

Natuurlijk zijn ook veel mensen tegen de uitbreiding van Schiphol. Enkele belangrijke redenen zijn:
  • De stankoverlast van de kerosine.
  • De geluidsoverlast.
  • De veiligheid.
Ook deze argumenten heb ik uitgewerkt.

De stankoverlast

Één van de problemen rondom Schiphol is de overlast van de kerosine. De vieze geuren zijn tot 6 kilometer vanaf het centrum van Schiphol te ruiken. Mensen die daar wonen hebben hier, als te begrijpen, last van. Ook is alle stankoverlast niet goed voor het milieu. De gassen tasten kortweg de omgeving aan. Het probleem wordt versterkt door de verwachtingen voor 2010. Men verwacht dat de gassen dan tot op 10 kilometer afstand te ruiken zijn.

De geluidsoverlast

Ieder vliegtuig maakt lawaai, dat weet iedereen, maar het wordt vervelend als je vlakbij Schiphol woont. Vlakbij Schiphol vliegen de vliegtuigen namelijk nog tamelijk laag. Ze zijn nog aan het opstijgen. Mensen die er vlakbij wonen hebben hier enorm last van. Er stijgt namelijk ongeveer iedere 30 seconden 1 vliegtuig op, wat gelijk staat aan 2880 per dag. Als je er vlakbij woont, heb je dus de hele dag last van het lawaai. Je kunt je indenken dat dit behoorlijk vervelend kan zijn.

De veiligheid

4 oktober 1992 stortte er een vliegtuig neer in de Bijlmermeer. Het viel boven op een flatgebouw. Veel mensen zeggen dat de kans dat dit weer gebeurt aanwezig is. Ze vinden het gewoonweg gevaarlijk dat de vliegtuig hier zo laag overvliegen, omdat ze veel schade aan richten als ze neerstorten.

Andere oplossingen

Natuurlijk kan je ook andere oplossingen bedenken. Twee oplossingen zijn:
  • Schiphol uitbreiden op de Noordzee.
  • Schiphol uitbreiden op het IJsselmeer.
Uitbreiden op de Noordzee.

Men kan in de Noordzee land opspuiten, zodat Schiphol daar kan uitbreiden. Dit heeft voordelen, zoals de voorkoming van verdere overlast van stank en geluid. Ook is dit een iets veiligere oplossing. Het heeft natuurlijk ook nadelen. Het wordt lastiger om te vliegen als je op doorreis bent, omdat je kunt landen op het Noordzee deel, en kunt vertrekken op het huidige deel. Dit roept dan weer om vervoer tussen de vestigingen. Dit kan per trein, maar het kost veel geld om een spoorlijn aan te leggen. Het ook over de weg, per bus of taxi, maar dan heb je alsnog veel uitstoot van gassen. Het is dus ook geen totale oplossing.

Uitbreiden op het IJsselmeer

Er is ook een mogelijkheid om nieuwe delen van Schiphol te bouwen op het IJsselmeer. Je krijgt dan het zelfde verhaal als dat je het in de Noordzee bouwt, alleen kan het misschien makkelijker zijn qua vervoer, omdat rondom het IJsselmeer al snelwegen liggen.

Mijn visie

Ik vind dat Schiphol mag en moet uitbreiden. Het is goed voor de Nederlandse economie. Alleen denk ik dat er een verbetering moet komen voor de uitstoot van de gassen en het geluid wat de vliegtuigen produceren. Dit kan, volgens mij, verholpen worden door rondom Schiphol veel bedrijven te vestigen en geen woningen. Dan ben je er al grotendeels vanaf. De gedeeltelijke bouw in de Noordzee is naar mening geen goede oplossing, omdat men dan met het vervoer in de knoop gaat komen. Ook kost het een vermogen om een enorm terrein, want dat zal het dan gaan worden, op te spuiten. Na enige tijd moet men weer opspuiten, omdat e ruimte dan weer te klein is geworden.

Het argument van de veiligheid vind ik zelf erg zwak, omdat de vliegtuigen van tegenwoordig zo geavanceerd zijn, dat de kans op ongelukken weg te wuiven is. De communicatie is zo goed, dat als er wat zou gebeuren, een grote ramp voorkomen kan worden.

Schiphol mag en moet dus uitbreiden naar mijn mening, en met enkele vorderingen in de techniek zijn de huidige problemen ook verholpen.
© 2008 - 2017 Timootje_8, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe schrijf je een betoogVeel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal…
Beschouwing schrijvenBeschouwing schrijvenEen beschouwing heeft een minder uitgesproken persuasief karakter dan een betoog. Bij een beschouwing wil de schrijver h…
Tips voor een goed betoogIn een land waar je je mening mag laten horen, en waar mensen niet klakkeloos een ideologie aan zullen nemen is een goed…
Hoe schrijf je een goed betoog?Hoe schrijf je een goed betoog?Schrijven lijkt een kunst, maar als je de tips en trucs weet dan blijkt het een kunst die makkelijk aan te leren is. In…
Hoe schrijf ik een betoog?Hoe schrijf ik een betoog?We moeten allemaal wel eens een betoog schrijven en/of presenteren. Handig is natuurlijk om te weten hoe je een goed bet…

Reageer op het artikel "Betoog Schiphol"

Reactie

Anoniem, 17-04-2011 12:53 #1
Hey bedankt man, sirieus ik heb binnekort een presentatie. En ik moet een actueel onderwerp kiezen en ik kiez dit, en ik vroeg me af hoe ik deze kon formuleren, zoals: Schiphol moet zich zelf kunnen uitbreiden, of iets dergelijks. Zou je me kunnen helpen daarmee.
Bedankt Alvast.

Infoteur: Timootje_8
Gepubliceerd: 10-03-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 1
Schrijf mee!