InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Betoog over oliegebruik

Betoog over oliegebruik

Betoog over oliegebruik Hieronder vind je een betoog over oliegebruik met als hoofdvraag: Hoe ver gaan landen voor het verkrijgen van olie?

Hoofdvraag:

hoever gaan landen voor het verkrijgen van olie?

Deelvragen:

  • Hoe wordt olie gemaakt?
  • Waarom is olie zo belangrijk?
  • Waar komt olie vandaan?
  • In welke landen wordt naar olie geboord?
  • Welke alternatieven voor olie zijn er op de markt?

Waarom voeren landen oorlog om olie? Kijk eens naar Irak. Er zijn nog steeds geen echte bewijzen voor massavernietigingswapens, dus waarom begint Amerika dan een oorlog tegen Irak? Waarschijnlijk om het verkrijgen van goedkope olie. Maar waarom vinden zij olie zo belangrijk? Hieronder de antwoorden op deze vragen.

Hoe wordt olie gemaakt?

Olie wordt niet gemaakt door mensen, maar is een natuurproduct. Nadat het uit de grond is gehaald gaat de olie naar een raffinaderij. Daar wordt de olie gedistilleerd. Na het distilleren worden sommige fracties (bijvoorbeeld bitumen) gekraakt. Kraken is het uit elkaar halen van een zware koolwaterstof en er kleinere koolwaterstoffen uit maken (bijvoorbeeld benzine.)

Waarom is olie zo belangrijk?

Ten eerste kun je ongelofelijk veel dingen er mee doen. Bijna elke vloeibare brandstof komt uit aardolie, bijvoorbeeld benzine, diesel, kerosine enz. De meeste kunststoffen (plastic) komen ook uit aardolie. De wegen bestaan tegenwoordig uit asfalt, en het belangrijkste onderdeel van asfalt is bitumen. En ook bitumen komen uit aardolie. Olie is dus heel belangrijk, het is dan ook logisch dat elk ontwikkeld land heel veel olie nodig heeft.

Waar komt olie vandaan?

Voor het grootste gedeelte komt de olie uit het Midden-Oosten. Een klein gedeelte komt uit de Verenigde Staten. Daar wordt het uit de zeebodem geboord in plaats van uit de grond. Feit dat na twee orkanen in de VS de olieopbrengst flink is gedaald door de schade aan de boortorens.

Zijn er alternatieven voor olie?

Het antwoord is ja, maar al die alternatieven zijn duurder, of leveren te weinig energie op. Als morgen de fossiele brandstoffen op waren, dan zaten we overmorgen weer in de middeleeuwen.
Zo kan je bijvoorbeeld van koolzaadolie biodiesel maken, maar wil je genoeg biodiesel maken voor alleen Nederland, dan heb je drie keer de oppervlakte van Nederland nodig voor de koolzaadplanten. Dan betrekken we niet eens de hoeveelheid benzine en andere brandstoffen erbij.
Windmolens brengen ook bijna niets op, en die verpesten de horizon.
Dan hebben we nog kernenergie. Kernenergie brengt veel energie op, is goedkoop, en vervuild niet. Het is alleen een nadeel dat je radioactief afval over houdt dat je nergens veilig kwijtkunt.
Er is ook te weinig uranium om op de lange termijn olie te vervangen.
Dan blijft zonne-energie over. Zonne-energie is mooi, maar in Nederland is de zon niet zo fel. In Australië kun je autorijden op basis van zonne-energie, maar de opbrengst van een zonnecel in Nederland is heel wat minder.
Waarschijnlijk is een combinatie van bovenstaande alternatieven een oplossing, helaas zal hier heel wat weerstand tegen komen, omdat de alternatieven duurder zijn dan aardolie.

Dus hoever willen landen gaan voor olie?

Landen hebben alles over voor olie omdat het zo belangrijk is, maar als de olie wordt vervangen door alternatieven, dan zal de olie niet meer zo belangrijk zijn. Maar als wij koolzaadvelden aanleggen, zal er in de toekomst vast wel een land zijn die daarover oorlog wil voeren, de strijd is dus nog lang niet gestreden.
Gerelateerde artikelen
Hoe schrijf je een betoogVeel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal…
Hoe schrijf ik een betoog?Hoe schrijf ik een betoog?We moeten allemaal wel eens een betoog schrijven en/of presenteren. Handig is natuurlijk om te weten hoe je een goed bet…
Hoe schrijf je een goed betoog?Hoe schrijf je een goed betoog?Schrijven lijkt een kunst, maar als je de tips en trucs weet dan blijkt het een kunst die makkelijk aan te leren is. In…
Tips voor een goed betoogIn een land waar je je mening mag laten horen, en waar mensen niet klakkeloos een ideologie aan zullen nemen is een goed…
Boekrecensie: Irak toen en nu - John KingBoekrecensie: Irak toen en nu - John King'Irak toen en nu' maakt deel uit van de reeks 'Het Midden-Oosten'. Het boek is geschreven door John King. Irak ligt in h…

Reageer op het artikel "Betoog over oliegebruik"

Reacties

Ahlam, 10-04-2008 11:21 #2
Ja, dat is een zekere zaak.

Stefanie, 07-04-2008 19:07 #1
Als je een betoog schrijft, heb je een stelling, geen vraag! Dan wordt het namelijk een beschouwing, maar dat staat er niet boven!

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 20-12-2006
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 2
Schrijf mee!