InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Hoe leer ik het beste voor een examen of toets?

Hoe leer ik het beste voor een examen of toets?

Hoe leer ik het beste voor een examen of toets? De examens 2011 staan voor de deur. Maar hoe leer je nu het beste voor zo'n examen? Hier wat tips die je wellicht kunt gebruiken.

Omgeving

Als je wilt gaan leren, is het belangrijk dat je een rustige plek opzoekt. Je eigen kamer bijvoorbeeld. Want helemaal alleen, in de stilte, kun je jezelf het beste concentreren op dat wat je leest. Het is misschien gezelliger om in de huiskamer te gaan zitten, waar je ouders en misschien broers/zusjes ook zijn, maar dit gaat je niet helpen. Omgevingsgeluiden verstoren je concentratie, en ongemerkt kijk je elke keer op als iemand iets zegt of iets doet. Ga dus op een rustige plek zitten, waar je je even helemaal kunt focussen op het leren.

Hoe lang moet ik leren?

Voor je examens moet je natuurlijk wat harder studeren dan voor een ''gewone'' toets. Neem jezelf dus voor om minimaal 2 1/2 à 3 uur te leren op een dag. Het beste is om deze leertijd te verdelen over de dag. Bijvoorbeeld anderhalf uur 's ochtends, een half uur later op de middag en een uurtje 's avonds. Zo voorkom je dat je jezelf blindstaart op de letters in de studieboeken. Verdeel de tijd zoals jij het zelf graag wilt, maar hou je aan de voorgenomen tijd. Tip: Na het sporten nemen je hersenen extra goed informatie op. Dus ga leren als je net terugkomt van voetbaltraining of paardrijles!

Hoe moet ik leren?

Met vakken als aardrijkskunde of geschiedenis krijg je ontzettend veel informatie te verwerken. Het helpt als je de tekst die je doorneemt niet gewoon doorleest, maar hardop aan jezelf (of aan een ander) voorleest. Zo denk je meer na bij wat je eigenlijk aan het lezen bent en bovendien nemen je hersenen de stof beter op. Je leest het namelijk (proces in je hersenen), vormt de woorden die er staan met je mond (proces in je hersenen) en vervolgens hoor je jezelf de tekst zeggen (wordt verwerkt in je hersenen). Zo neem je de tekst dus 3x beter op dan dat je het gewoon voor jezelf overkijkt. Al snel ben je dan namelijk in je gedachten met iets anders bezig terwijl je ogen nog over de regels glijden.
Wat je ook kunt doen, is een samenvatting maken. Zo pik je de belangrijkste informatie uit de tekst en zet je die zelf nog eens in je eigen woorden op papier. Is er erg veel tekst te verwerken, dan kun je ook met een paar klasgenoten afspreken om ieder bijvoorbeeld een hoofdstuk samen te vatten en de samenvattingen naar elkaar op te sturen.
Als laatste kan ik je nog aanraden om jezelf te laten overhoren. Vooral met woordjes (Duits, Engels, Frans) werkt dit systeem het beste. Maar ook met andere vakken is dit een goede methode om jezelf te testen wat je goed kent en waar je nog aan moet werken. Zowel op internet als door familieleden of vrienden kun je overhoord worden. Proefexamens of proeftoetsen kunnen ook helpen.

Neem dit mee als je gaat leren voor een toets of examen, dan zul je zien dat het gemakkelijker gaat. Ik wens je veel succes!
© 2011 - 2014 Romkes, gepubliceerd in Examen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Theorie-examen online oefenen: de beste websites op een rijTheorie-examen online oefenen: de beste websites op een rijWie binnenkort het theorie-examen voor zijn of haar rijbewijs moet afleggen, kan daar op verschillende manieren voor oef…
Fluitend een toets of examen makenFluitend een toets of examen makenWie gaat er fluitend door een toets of examen? Wie een toets of een examen moet maken, twijfelt vooral of dit wel allema…
De ultieme examenvoorbereidingHet lastige van examens is de voorbereiding. Je werkt er een lange periode naar toe maar wat is de beste manier om al je…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…

Reageer op het artikel "Hoe leer ik het beste voor een examen of toets?"

Reacties

Roos, 24-06-2013 17:12 #7
Ik vind het heel goed onder woorden gebracht, morgen heb ik de toets en ik had niet echt goed geleerd, want ik had het heel druk. Ik weet nog een manier: open Word en stel jezelf de vragen. Kijk ook als je bv van geschiedenis en adrijkskunde een toets hebt naar het kopje. Zorg dat het écht tot je doordringt! Bijvoorbeeld kan een werelddeel krimpen, dat als voorbeeld. Als je op mij wil terugkomen, @Roos

Groeten, zwoegende Roos!

Romkes (infoteur), 04-04-2013 23:49 #6
Wat leuk om te horen dat dit artikel jullie heeft geholpen!

@anoniem: Ik denk dat het beter is om zonder muziek te leren. Je kunt maar 1 ding tegelijk bewust(!) doen, en als je bewust naar de muziek luistert, dan ben je dus niet aan het leren. Als je aan het leren bent, kun je ook niet bewust naar de muziek luisteren en kan de muziek dus net zo goed uit. :)

Succes met de examens dit jaar!

Anoniem, 27-01-2013 15:39 #5
Nog een keer mij. Ik heb een vraag wat is nou beter om te leren? Met muziek of zonder?
Heel veel zeggen dat het beter is maar daar geloof ik niks van. Wat zeggen jullie?

Anoniem, 13-01-2013 19:42 #4
Ik was heel nerveus voor mijn examens want school zit allen maar te zeuren van doe dit of dat alleen maar haal wel je examen' s he? of een 8 weetje zeker dat je slaagt.
Ik werd helemaal bang voor me examens en nu heb ik deze tips op gevolgd nou het werkt echt! Ik ben zo blij dat ik ff op zoek ben gegaan hoe ik het beste leer! =D

Toensie, 07-11-2012 14:01 #3
Dankje wel voor dit. Het heeft mij heel erg geholpen.

Juultje, 08-01-2012 00:13 #2
Bijhouden is inderdaad de boodschap en iedere dag al een beetje doen zodat je tijdens de examens alles alleen maar moet herhalen. Wat ook helpt is dezelfde kaugum kauwen iedere keer als je een bepaald vak leert: bijvoorbeeld als je nederlands leert neem je munt kaugum en als je engels leert neem je aardbeien. Dit helpt je hersen om iets terug te vinden in je geheugen! (je kan ook telkens dezelfde pen gebruiken of dezelfde dingen voor je leggen)

Esmee, 09-11-2011 22:25 #1
Ik ben als de dood voor examens. En helaas, ik moet er dit jaar aan geloven. Ik ben nu al zenuwachtig, en dit is pas het begin van het jaar. Dit betekent wel, dat ik alle informatie die ik dit jaar krijg, allemaal moet opslaan omdat alles in het examen voorkomt. Extra moeilijk dus. extra tip: Hou alle aantekeningen goed bij elkaar! Anders moet je misschien straks alles op losse blaadjes opzoeken, en daar snap je vaak niets meer van! Veel succes!

Infoteur: Romkes
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Reacties: 7
Schrijf mee!