InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Duits: tips om het eindexamen goed te maken

Duits: tips om het eindexamen goed te maken

Duits: tips om het eindexamen goed te maken Het centraal examen vmbo, havo of vwo voor het vak Duits betekent voor een deel van de leerlingen: lekker, want het is geen leerexamen; voor een ander deel juist: stress, want de leerling staat er niet goed voor en denkt zich niet goed te kunnen voorbereiden op de examens. Enige voorbereiding op tekstbegrip is echter wel degelijk mogelijk. Bovendien zijn er enkele belangrijke dingen om ter plekke in de gaten te houden. Een docent met bijna 20 jaar leservaring vertelt...

Hoe ziet het CSE voor Duits er uit?

CSE is de officiele afkorting voor het Centraal Schriftelijk Examen, oftewel het landelijke examen. Alle leerlingen met dezelfde opleiding in Nederland hebben het vak op hetzelfde moment. De toetsen die school zelf afneemt en die ook meetellen in het examenjaar worden aangeduid met de afkorting SE: School Examen.
Er is geen onderdeel brief schrijven bij het CSE Duits. Er is slechts 1 onderdeel: het zo goed mogelijk maken van vragen behorende bij een aantal teksten. Daarbij moet je onderscheid maken tussen lange teksten, met vaak 5 tot 10 vragen over die tekst, en korte teksten, met over het algemeen 1 of hooguit 2 vragen over die tekst. Lange en korte teksten wisselen elkaar af.
De examens bestaan uit veel meerkeuzevragen, maar ook enkele open vragen. De open vragen zijn vooral Nederlandse vragen met Nederlandse antwoorden.

übung macht den Meister

Oftewel: oefening baart kunst. De enige echte voorbereiding op het CSE Duits. Als je een paar weken achter elkaar niets aan Duits hebt gedaan, en je moet dan het examen doen, is de kans groot dat je niet goed in het ritme zit. Daardoor zul je slechter scoren. Een voorbereiding op het examen Duits bestaat dus uit oefenen, en vooral: regelmatig oefenen. Dat hoeft niet heel vaak en heel lang te zijn, maar een ritme er in is van groot belang. Tip van een leraar: oefen de laatste 10 dagen voor het examen iedere dag 15 tot 30 minuten. Sla geen dag over. Langer dan 30 minuten is niet nodig, zeker niet als je er gemiddeld goed voor staat. De dag van het examen zelf moet je ook proberen nog 15 tot 30 minuten te oefenen, ook als het examen in de ochtenduren is. Oefen dan tijdens het ontbijt.
Oefenen kan door het maken van oude examenteksten, uit de examenbundel of van websites als examenblad.nl. Oefenen kan ook door Duits te lezen. Met name aan te raden als thuisvoorbereiding is het kijken naar Duitse teletekst, of het lezen van nieuwsberichtjes op Duitse websites. Daar is Bild.de een aanrader, omdat Bild qua taalgebruik geen moeilijke krant is (Bild.de is de website van de papieren krant Bild, een zogenaamde boulevardkrant, waarin dus uitgebreid aandacht voor sensationele dingen, vaak nog wat opgeklopt, en voor sport).

Opbouw van het examen

Officieel is er niets bekend over de opbouw van een examen, maar je mag er van uit gaan dat het venijn vooral in het midden zit: de moeilijkste teksten zitten zelden aan het begin of aan het eind. Die zitten meestal ergens halverwege. Examenmakers laten je vaak met iets wat eenvoudigers beginnen, om er in te komen, en met iets eenvoudigers eindigen, omdat de concentratie op het eind minder wordt. Verstandig is om voor het begin van het examen, als de boekjes zijn uitgedeeld en open mogen, eerst eens het boekje snel door te bladeren: kijk waar de korte teksten staan en waar de lange teksten. Zijn er vragen bij waar je 2 of zelfs 3 punten voor kunt halen? (Standaard is 1 punt per vraag, sommige open vragen geven 2 of 3 punten).

Woordenboekgebruik

Een Duits-Nederlands woordenboek is toegestaan. Het is niet aan te raden om ieder woord dat je niet weet op te zoeken in het woordenboek. Zoveel tijd zul je niet hebben. Het is ook niet altijd belangrijk om de betekenis van ieder woord te kennen. Vaak is het voldoende om te weten waar een alinea over gaat, of wat de bedoeling is van een zin. Zoek vooral wel woorden op in de volgende situatie: als je de vraag er niet door begrijpt; als je een van de antwoordmogelijkheden er niet door begrijpt; als het een woord is in de titel; als het een woord is wat een kernwoord lijkt te zijn in de alinea.

Hele tekst lezen of direct naar de vragen?

Ieder zijn manier van werken. Advies echter: het kost veel tijd om een tekst helemaal te lezen en te willen begrijpen voordat je naar de vragen gaat. Misschien is die tijd er zelfs niet. Mensen raken ook wel eens in paniek als ze een tekst helemaal lezen en niet direct begrijpen.
Kijk eerst eens of je kunt zien waar de tekst over gaat. Doe dit door te kijken naar de titel, ondertitel, plaatjes. Als je een beeld hebt wat het onderwerp is: begin dan aan de eerste vraag. Lees de vraag, lees dan het stuk tekst door waar de vraag betrekking op heeft. Vooral aandacht als er een zin of regelnummer genoemd wordt; het antwoord staat vaak in de zin ervoor of in de zin erna. Meestal in dezelfde alinea.

Extra aandacht voor signaalwoorden

Bij iedere taal zijn signaalwoorden in een tekst belangrijk. Een klein woordje dat een 'signaal' afgeeft. In het Nederlands bijvoorbeeld weet je dat na 'daarom' een conclusie komt. De belangrijkste signaalwoorden bij Duitse teksten: aber (betekenis: maar, na maar volgt een tegenstelling, of afzwakking van wat daar voor stond), weil of denn (omdat of want, een uitleg komt hierna), deshalb (daarom, dus een conclusie), wenn (wenn betekent wanneer in de betekenis van als, indien: als ik rijk zou zijn, ...; maar ik ben niet rijk).

Driepunts vragen

Soms zit er een vraag bij waar je 3 punten voor kunt scoren. In sommige examens ook helemaal niet. Uiteraard moet je aan deze vraag veel aandacht besteden. In het verleden gingen 3 punts vragen altijd over het zoeken van woorden in de hele tekst. Kijk goed naar de vraag! Zo stond er een keer: zoek 3 werkwoorden. Dan moet je natuurlijk wel werkwoorden als antwoord geven. Er stond ook een keer: zelfstandige naamwoorden. Controleer als je de antwoorden op schrijft of het om woorden met een hoofdletter gaat, zelfstandige naamwoorden staan altijd met een hoofdletter in het Duits. Je kunt er, ook in het Nederlands, de of het voor verzinnen.
© 2009 - 2014 Hanspieterson, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voortgezet onderwijsVoortgezet onderwijsNa de basisschool gaan kinderen naar het middelbaar, ofwel het voortgezet onderwijs. Dit is onder te verdelen in de drie…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo gl en vmbo tl 2014Rooster en uitslag eindexamens vmbo gl en vmbo tl 2014Maandag 12 mei 2014 starten de landelijke staatsexamens voor leerlingen van het vmbo gl (gemengde leerweg) en vmbo tl (t…
Eindexamen 2015: Rooster voor VMBO, HAVO en VWOEindexamen 2015: Rooster voor VMBO, HAVO en VWOIn mei 2015 vinden weer de eindexamens voor middelbare scholieren van het VMBO, de HAVO en het VWO plaats; zoals elk jaa…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2014Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2014Maandag 19 mei 2014 starten de landelijke staatsexamens voor leerlingen van het vmbo bb (basisberoepsgerichte leerweg).…
Eindexamen 2014: Rooster en uitslag VMBO, HAVO en VWOOp maandag 12 mei 2014 beginnen de eindexamens voor scholieren van de VMBO, HAVO, VWO en gymnasium. Altijd een spannende…

Reageer op het artikel "Duits: tips om het eindexamen goed te maken"

Reacties

Nick, 08-04-2014 15:40 #6
''Dit is zeer af te raden, even ontspannen voor je aan het examen begint werkt een stuk beter. Als je het die ochtend niet kan, dan zal die 15 minuten er niet opeens voor zorgen dat je het wel kan.'' Dit geldt voor de mensen die van te voren geoefend hebben en het wél kunnen. Als je van te voren nog even een Duits tekstje leest, dan zit je alvast in het ritme. Op deze manier begin je beter bij je examen. En als je het die ochtend niet kan, dan zorgen die vijftien minuten er inderdaad niet voor dat je opeens een hoog cijfer haalt voor je CSE. Maar als je van te voren al geoefend hebt, dan werken die vijftien minuten zeker wel.

Femke, 14-06-2013 13:30 #5
Dankje voor de tips, dinsdag heb ik m'n her examen!

Suzanne, 23-05-2012 07:12 #4
Hè wat jammer dat ik deze tips nu pas lees. Vandaag dus Duits. Veel succes iedereen met duits examen!

Pieter Klaassen, 22-05-2012 10:49 #3
@Cavdmeij, alsof de auteur bedoelt dat een leerling in het laatste kwartier voor je examen tekstverklaren gaat leren. Hij heeft het erover dat je dan beter in Duits teksten lezen komt. De noodzaak hiervan zal echter per persoon verschillen meneer de infoteur.

Dennis, 02-05-2012 00:11 #2
Ik ben benieuwd of die regelmaat mij een voldoende oplevert. We gaan het zien! Bedankt voor de nuttige tips!

Cavdmeij (infoteur), 02-05-2011 13:11 #1
"De dag van het examen zelf moet je ook proberen nog 15 tot 30 minuten te oefenen, ook als het examen in de ochtenduren is. Oefen dan tijdens het ontbijt." Dit is zeer af te raden, even ontspannen voor je aan het examen begint werkt een stuk beter. Als je het die ochtend niet kan, dan zal die 15 minuten er niet opeens voor zorgen dat je het wel kan.

Infoteur: Hanspieterson
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Reacties: 6
Schrijf mee!