InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?

Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?

Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg? Van de ongeveer 150.000 basisscholieren die jaarlijks de eindtoets van Cito (de Cito-toets) maken, haalt ongeveer de helft een score van 536 of lager. Deze Cito-score past bij een vmbo-schooladvies. Het vmbo kent echter vier verschillende stromingen: de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo bbl of vmbo basis), de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kbl of vmbo kader), de gemengde leerweg (vmbo gl) en de theoretische leerweg (vmbo tl). Welke Cito-score past nu bij welke vmbo-leerweg?

Artikelindeling

Basisberoepsgerichte leerweg (vmbo bbl of vmbo basis)

De basisberoepsgerichte leerweg (kortweg vmbo basis of vmbo bbl) is de meest praktische leerweg binnen het vmbo. Binnen deze leerweg ligt de nadruk op het lopen van stages en werken. Leerlingen kunnen kiezen uit verschillende leertrajecten en kunnen na het afronden van hun vmbo doorstromen naar een bij dit leertraject passende mbo-opleiding op niveau 2. Van alle vmbo-leerlingen volgt ongeveer 20% de basisberoepsgerichte leerweg.

Kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kbl of vmbo kader)

De kaderberoepsgerichte leerweg (kortweg vmbo kbl of vmbo kader) is eveneens sterk praktijkgericht, maar leerlingen doen (anders dan bij vmbo basis) via de praktijk ook theoretische kennis op waar zij uiteindelijk op worden getoetst. Vmbo kader bereidt leerlingen voor op een kaderopleiding aan het mbo (niveau 3 of niveau 4). Van alle vmbo-leerlingen volgt ongeveer 30% de basisberoepsgerichte leerweg.

Gemengde leerweg (vmbo gl)

Bij de gemengde leerweg (kortweg vmbo gl) wordt theoretisch en praktisch onderwijs vermengd. Met een vmbo gl-diploma kunnen leerlingen doorstromen naar het mbo (niveau 3 of 4) maar ook naar de havo. Van alle vmbo-leerlingen volgt ongeveer 10% de basisberoepsgerichte leerweg.

Theoretische leerweg (vmbo tl)

De theoretische leerweg (vmbo tl) is, anders dan de andere leerwegen, niet op een specifieke beroepskeuze gericht, maar richt zich op algemeen, theoretisch onderwijs. Net als bij vmbo gl, kan ook met een vmbo tl-diploma naar zowel het mbo (niveau 3 o 4) als naar de havo doorgestroomd worden. Van alle vmbo-leerlingen volgt ongeveer 40% de basisberoepsgerichte leerweg.

Bij de Cito-toets kunnen leerlingen een score tussen de 501 en 550 behalen. Cito hanteert hierbij de onderstaande tabel als uitgangspunt voor het interpreteren van de Cito-score. Zoals te zien in de tabel, past een Cito-score van 536 of lager bij een vmbo-schooladvies. Meer specifiek, past een Cito-score tussen de 501 en 523 bij het vmbo basis, een Cito-score tussen de 524 en 528 bij het vmbo kader en een Cito-score tussen de 529 en 536 bij vmbo gtl. Een hogere score (tot 544) past bij de havo en een score boven de 545 bij het vwo.

Door Cito aanbevolen schooltypeInterval Cito-score
Basisberoepsgerichte leerweg501-523
Kaderberoepsgerichte leerweg524-528
Gemengde/theoretische leerweg529-536
Havo537-544
Vwo545-550

Cito specificeert deze tabel nader per brugklastype, zoals weergegeven in de onderstaande tabel. Merk op dat sommige scores op de Cito-toets passen bij meerdere brugklastypes. Zo past een Cito-score van 520 bijvoorbeeld bij zowel vmbo basis als bij vmbo basis/kader.

Door Cito aanbevolen brugklastypeInterval Cito-score
Basisberoepsgerichte leerweg501-520
Basis- en kaderberoepsgerichte leerweg519-525
Kaderberoepsgerichte leerweg523-528
Gemengde/theoretische leerweg529-533
Gemengde/theoretische leerweg en havo533-536
Gemengde/theoretische leerweg en havo/vwo535-541
Havo537-540
Havo/vwo540-544
Vwo545-550

Welk percentage van de scholieren haalt een vmbo Cito-score?

Uit de door Cito gepubliceerde resultaten op de Cito-toets, blijkt dat ongeveer de helft van alle leerlingen een Cito-score van 536 of lager haalt. De onderstaande tabel toont de exacte gegevens voor 2014. Zoals te zien in de tabel, haalde 14% van de scholieren een Cito-score die past bij vmbo basis, 12% haalde een scoorde passend bij vmbo kader en 26% een score die past bij vmbo gtl.

Door Cito aanbevolen schooltypeInterval Cito-scorePercentage scholieren dat deze Cito-score haalt
Basisberoepsgerichte leerweg501-52314%
Kaderberoepsgerichte leerweg524-52812%
Gemengde/theoretische leerweg529-53626%

Cito-toets en schooladvies

Vanaf het schooljaar 2014/15 is de Cito-toets niet meer bepalend voor het schooladvies dat leerlingen krijgen. Wanneer echter uit de Cito-toets blijkt dat het schooladvies te laag is, dan is een school verplicht om het schooladvies te heroverwegen (wat echter niet altijd ook tot een ander schooladvies leidt).

Lees verder

© 2016 - 2017 Bl86g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Examenrooster en uitslag vmbo gl en vmbo tl 2017Examenrooster en uitslag vmbo gl en vmbo tl 2017Vanaf 11 mei 2017 gaan de landelijke examens voor leerlingen van het vmbo gl (gemengde leerweg) en vmbo tl (theoretische…
Onverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsOnverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsDe score voor de Cito-toets is in belangrijke mate bepalend voor de keuze van een vervolgopleiding van een kind. Is de s…
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo kb 2017Rooster en uitslag eindexamens vmbo kb 2017Vrijdag 12 mei 2017 gaan de papieren landelijke examens voor leerlingen van het vmbo kb (kaderberoepsgerichte leerweg) v…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Het rooster voor de papieren landelijke examens voor leerlingen van het vmbo bb (basisberoepsgerichte leerweg) gaat maan…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorbereidend_middelbaar_beroepsonderwijs
  • http://www.govmbo.nl/leerwegen-in-het-vmbo
  • http://www.cito.nl/onderzoek%20en%20wetenschap/achtergrondinformatie/primair_speciaal_onderwijs/eindtoets_onderzoek_achtergrond

Reageer op het artikel "Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?"

Infoteur: Bl86g
Gepubliceerd: 16-02-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Schrijf mee!