InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Het Frans examen voorbereiden: tips

Het Frans examen voorbereiden: tips

Examen doen! De afsluiting van je middelbare schoolperiode komt eraan. Een spannend moment. In de aanlooptijd naar de examens zijn er verschillende dingen die je kunt doen om je goed voor te bereiden op de examenperiode. In dit artikel vind je een uitgebreid stappenplan dat je kunt volgen om optimaal voorbereid te zijn om het examen Frans.

Het laatste schooljaar voor het examen

Het spreekt voor zich dat goed meedoen in de Franse les belangrijk is. Zorg dat je goed oplet en dat je altijd je huiswerk maakt. Door het maken van opdrachten (bijv. uit je werkboek maar ook opdrachten die je in moet leveren) oefen je heel praktisch met het Frans. Je komt grammatica tegen, je ziet nieuwe woorden, je oefent met het lezen van teksten. Besteed dus het hele jaar ruim aandacht aan opdrachten die je moet maken. Op deze manier kun je achterstand van vorige jaren waarschijnlijk nog redelijk inhalen. Een goed begin is het halve werk!

De laatste maanden voor het examen

Begin enkele maanden van tevoren (ongeveer in februari) met het oefenen van Franse examenteksten uit oude examens. Dit is extra belangrijk als er in de les nog niet zoveel geoefend wordt met examenteksten! Oude examens zijn online makkelijk te vinden maar je kunt ook oude examenbundels kopen.

Probeer elke week minimaal één tekst te maken. Als je de vakanties dan vrij houdt, heb je voor het mei is al tien teksten gemaakt. Maak teksten met een verschillende moeilijkheidsgraad en met een verschillende opzet (meerkeuze, gatenteksten, open vragenů). Denk eraan om vóór je gaat oefenen algemene tips door te lezen die gaan over hoe je een examen van een taal aanpakt. Het is belangrijk om te weten op welke manier je een gatentekst het best aan kunt pakken, op welke dingen je extra moet letten als je teksten maakt enzovoort. Meestal wordt hier in de les al aandacht aan besteed. Is dit niet het geval of heb je het gevoel dat je er meer over wilt weten, doe dan vooral dit extra leeswerk!

Vergeet niet om in deze periode ook te oefenen met examenvocabulaire. Dit zijn woorden en zinnen die vaak voorkomen in Franse teksten in het algemeen en in de examens in het bijzonder. Online zijn hier goede lijsten van te vinden. Als je op tijd begint met het leren van deze lijsten kun je hiaten in je woordkennis nog behoorlijk herstellen.

De laatste twee weken voor het examen

Probeer in deze periode minimaal één Frans examen van jouw niveau helemaal te maken. Houd de tijd die er voor het examen staat bij en maak het examen in deze tijd, zodat je alvast oefent met de tijdsdruk. De examentijd is al jaren twee en half uur voor Frans. Kijk het examen zelf na als je klaar bent met behulp van een antwoordmodel. Dit antwoordmodel zit altijd bij het examen en er hoort ook een puntentelling bij. Probeer te begrijpen welke fouten je hebt gemaakt en verbeter je fouten door nog eens goed terug te lezen in de teksten. Zorg dat je uiteindelijk van alle fouten begrijpt wat je verkeerd hebt gedaan, wat het goede antwoord wel had moeten zijn én waarom! Vraag hiervoor eventueel hulp van je docent Frans of iemand anders die goed Frans kan.

De laatste dagen voor het examen

In deze laatste dagen hoef je eigenlijk niet zo veel meer doen. Als het goed is heb je in de voorgaande maanden al veel geoefend. Is dat niet het geval, dan is het weinig zinvol om op het laatst nog hard aan de slag te gaan. Lees nog eens goed tips door die gaan over het maken van het examen van een taal. Check de lijst met examenvocabulaire nog eens op woorden en zinnen die je lastig vindt.

Vergeet niet om te ontspannen! Rust nemen is belangrijk om op het juiste moment goed te kunnen presteren. Probeer vertrouwen te hebben in jezelf. Je hebt goed geoefend. Als je er gemiddeld genomen goed voor staat voor het vak Frans, is er geen reden om te twijfelen aan je prestaties bij het examen. Jezelf druk maken heeft sowieso geen zin. Denk eraan op tijd naar bed te gaan en gezond te eten. Wees niet te streng voor jezelf, trakteer jezelf af en toe op iets lekkers en zoek gezelligheid van vrienden en familie op.

Bonne chance! Oftewel: veel succes!
© 2015 - 2017 Vlinderstruik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Examentips Frans, scheikunde en wiskunde B voor havo en vwoHet is bijna zover. Je examens komen eraan. Hoe ga je dit nu aanpakken? Hier zijn alvast een paar tips.
De examenregeling voortgezet onderwijs vanaf 2012De examenregeling voortgezet onderwijs vanaf 2012De landelijke exameneisen zijn aangescherpt. Veel leerlingen van de middelbare school vragen zich nu af wanneer ze zijn…
Eindexamen 2018: Rooster voor vmbo, havo en vwoEindexamen 2018: Rooster voor vmbo, havo en vwoIn mei 2018 vinden weer de eindexamens voor middelbare scholieren van het vmbo, de havo en het vwo plaats; zoals elk jaa…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Auto theorie examen: tips and tricksAuto theorie examen: tips and tricksWanneer je je autorijbewijs wilt behalen zal je moeten slagen voor het praktijk examen en het theorie examen. In dit art…

Reageer op het artikel "Het Frans examen voorbereiden: tips"

Infoteur: Vlinderstruik
Gepubliceerd: 11-03-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Schrijf mee!