InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Uitslag Cito toets 2015 (de centrale eindtoets 2015)

Uitslag Cito toets 2015 (de centrale eindtoets 2015)

Uitslag Cito toets 2015 (de centrale eindtoets 2015) Op 21,22 en 23 april 2015 wordt de Cito eindtoets 2015 (ook wel centrale eindtoets genoemd) afgenomen. Waarom wordt de Cito eindtoets afgenomen? Waarop is de uitslag van de Cito eindtoets gebaseerd? Wanneer wordt de uitslag van de Cito eindtoets 2015 bekend? Welk onderwijstype past bij welke Cito eindtoets score? Welk brugklastype past bij welke Cito eindtoetsscore? Wat als de uitslag van de Cito eindtoets afwijkt van het schooladvies van de leerkracht en hoe zit het met de referentieniveaus?

Waarom de Cito toets?

De Cito toets/ Cito eindtoets (ook wel centrale eindtoets genoemd) is één van de eindtoetsen die door het ministerie is goedgekeurd om objectief en gelijkwaardig de prestaties van leerlingen in groep 8 te meten. De resultaten van de Cito toets worden gebruikt om te kijken in welke mate de leerlingen van groep 8 rekenen en taal beheersen. Daarnaast wordt gekeken welk vervolgonderwijs bij de behaalde eindscore past (het advies voor de middelbare school door de leerkracht(en) moet voor 1 maart 2014 gegeven zijn). De inspectie van onderwijs gebruikt de resultaten van de Cito toets om te kijken of de opbrengsten van de school overeen komen met de verwachtingen. Dit wordt meegenomen in het totaaloordeel over de school.

Waarop is de Cito eindscore gebaseerd?

De opgaven in de Cito eindtoets 2015 gaan over taal en rekenvaardigheden. Daarnaast hebben sommige scholen ook wereldoriëntatie ( aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek) getoetst. De score van dit laatste vak telt niet mee voor de Cito eindscore. De score van de Cito eindtoets kan variëren tussen de 501 en 550.

Welk onderwijstype past bij welke Cito score?

De Cito score (standaardscore) geeft een indicatie van het best passende onderwijstype
501-523Basisberoepsgerichte leerweg
524-528Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
529-536Gemengde/theoretische leerweg
537-544 Havo
545-550Vwo

Welk brugklastype past bij welke Cito eindtoetsscore?

De Cito score (standaardscore) geeft ook een indicatie van het best passende brugklastype
501-520Basisberoepsgerichte leerweg
523-528Kaderberoepsgerichte leerweg
529-533Gemengde/theoretische leerweg
533-536Gemengde/theoretische leerweg en havo
537-540Havo
540-544Havo/vwo
545-550Vwo

Interessant is de uitslag van een onderzoek naar onderwijsbeleid door de econoom Roel van Elk. Voor zijn onderzoek volgde hij bijna 4000 mensen die in 1989 met een mavo-advies naar de middelbare school gingen. Een deel ging naar de mavo brugklas. Het andere deel ging naar een gecombineerde mavo-/havoklas. 20 jaar later onderzocht hij hoeveel van hen met succes hoger onderwijs hadden gevolgd. Het bleek dat de mensen die toen naar de gecombineerde klas waren gegaan vaker hoger onderwijs hadden gevolgd. Het lijkt hem daarom nuttig om leerlingen langer op hetzelfde niveau les te geven en ze pas later te splitsen naar niveau.

Cito score/ centrale eindtoets score wijkt af van het advies van de leerkracht

Soms komt de uitslag van de Cito eindtoets niet overeen met het advies van de leerkracht. Als dit niet het geval is kan het door de basisschool gegeven advies alleen worden aangepast (in overleg tussen leerkracht en ouders) als het resultaat van de Cito eindtoets hoger is uitgevallen dan het eerder gegeven advies van de leerkracht(en). Als het resultaat van de Cito eindtoets lager uitvalt dan het eerder gegeven advies door de school, dan mag dit advies niet worden aangepast.

Referentieniveaus

In het leerlingenrapport staat ook het behaalde referentieniveau vermeld. Het behaalde referentieniveau geeft aan wat een leerling kan op het gebied van taal en rekenen. Er zijn voor groep 8 drie verschillende referentieniveaus;
  • 1F; rekenen en taal worden voldoende beheerst (de meeste leerlingen zullen aan het eind van groep 8 aan dit niveau voldoen)
  • 1S; rekenen wordt meer dan voldoende beheerst (dit is het niveau waar bij rekenen naar gestreefd wordt)
  • 2F; het hoogst haalbare niveau voor rekenen en taal (voor leerlingen van groep 8)

De eindtoets is in 2015 verplicht

In 2014 hebben ongeveer 164.500 leerlingen op ruim 6000 scholen meegedaan aan de Cito eindtoets. In 2015 moeten alle leerlingen van groep 8 verplicht een eindtoets maken. Deze eindtoets wordt afgenomen in april. Basisscholen hoeven niet te kiezen voor de Cito eindtoets. Eventuele andere toetsen moeten wel goedgekeurd zijn door de minister.

Uitslag Cito toets 2014

De gemiddelde score in 2014 voor de Cito eindtoets was 535. Met deze score wordt (meestal) havo, de gemengde leerweg of de theoretische leerweg geadviseerd. De gemiddelde score voor de Cito eindtoets 2014 ligt iets lager dan in 2013 (535,1) en 2012 (535,5). De jongens scoorden gemiddeld 535,1 (was in 2013; 535,5) en de meisjes scoorden gemiddeld 534,9 (was 534,8). Eén jongen had alle 200 opgaven goed. Vier kinderen maakten slechts één fout. 7991 leerlingen hadden een score op hun Cito eindtoets van 550. Dit betekent dat ze 19 fouten of minder hadden.

Op de website van (de meeste) basisscholen is informatie te vinden over de gemiddelde Cito eindtoets score . Een gemiddelde Cito score van de school onder het landelijk gemiddelde wil niet zeggen dat een school het slecht heeft gedaan. Het gaat erom dat de leerlingen hebben gescoord naar aanleiding van het aanleg en intelligentie. Heeft de school (en de leerlingen zelf) eruit gehaald wat erin zit.

Lees verder

© 2014 - 2015 Avdplas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieDe Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieIn april 2015 is het dan eindelijk zover. Dan wordt voor de eerste keer de Cito-toets nieuwe stijl afgenomen. Grootste v…
Voorbereiden op de Cito toets 2015 (Cito eindtoets)Voorbereiden op de Cito toets 2015 (Cito eindtoets)21, 22 en 23 April 2015 is het weer zover, dan gaat een flink deel van de leerlingen van groep 8 de Cito toets (ook wel…
Centrale eindtoets basisonderwijsCentrale eindtoets basisonderwijsVanaf april 2015 zullen alle basisscholen van Nederland een centrale eindtoets af moeten nemen bij de leerlingen uit gro…
Te laag of verkeerd schooladvies. Wat nu?Te laag of verkeerd schooladvies. Wat nu?In 2015 wordt de cito-toets vervangen door de centrale eindtoets. De bedoeling van deze maatregel is dat het schooladvie…
De Cito-toets 2014: Data en informatieDe Cito-toets 2014: Data en informatieIn februari 2014 is het weer zover. Op zo'n 85% van de basisscholen buigen de leerlingen uit groep 8 zich over de Cito-t…
Bronnen en referenties
  • www.cito-score.nl
  • www.boomtestuitgevers.nl
  • www.niotoetsen.nl
  • www.cito.nl
  • 'Hoger opgeleid na gecombineerde brugklas' (Algemeen Dagblad, 1 mei 2014)
  • www.wij-leren.nl
  • www.primaonderwijs.nl
  • www.centraleeindtoetspo.nl
  • 'De eindtoets 2015' door Avdplas (www.infonu.nl)
  • 'Uitslag Cito eindtoets 2014' door Avdplas (www.infonu.nl)
  • Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen (www.overheid.nl, besluit van 17 juni 2010)

Reageer op het artikel "Uitslag Cito toets 2015 (de centrale eindtoets 2015)"

Reacties

Kevin, 17-03-2014 16:23 #5
Hallo,

ik ben Kevin (12 jaar) en heb dit jaar de cito toets gedaan. ik was er blij met de uitslag (540) en vorig jaar entree toets 537. alleen ik heb een meester en die geeft mavo/havo advies terwijl ik sowieso havo hoor te doen. mijn rapport geeft aan in gr. 6 en 7 B tjes en 8 C tjes. kan iemand mij uitleggen waarom? Reactie infoteur, 18-03-2014
Beste Kevin,
Overleg met je ouders en vraag aan je meester waarom deze dit advies geeft. Als het goed is kan hij precies uitleggen waar zijn advies op is gebaseerd.
Succes.

Jan Aufenacker, 12-03-2014 08:58 #4
In de Ronde Venen op 11/3 bleef het stilů Alphen gisteren wel uitslag. Hoe kan dat? Reactie infoteur, 12-03-2014
Op 10 maart 2014 heeft het Cito de uitslagen gestuurd naar de scholen. Dan hangt het er vanaf wanneer de school precies de uitslag heeft ontvangen en of de school deze ook meteen geeft aan de ouders en/of kinderen.

Susan Karssen, 10-03-2014 16:25 #3
Mooi niets vandaag! Kinderen hele weekend in spanning! Teleurstelling, maar we wachten nog even!

Loes, 27-02-2014 10:40 #2
Wanneer is nu de echte uitslag? Jullie geven aan rond 4 maart maar op de site van cito zelf zeggen ze een week later. Reactie infoteur, 28-02-2014
Klopt, eerder was te lezen 4 maart, nu staat er inderdaad 10 maart. Bedankt voor de tip, ik ga het aanpassen.

Bas van Stapelberg, 23-02-2014 19:58 #1
In het leerproces zijn de leerkrachten, ouders, school, subjectieve elementen. Cito is het enige objectieve en ik mag hopen dat middelbare scholen de cito score als belangrijkste element nemen. Denk dat de leraren in het middelbaar onderwijs wel willen maar dat schoolbesturen en directies weer aan het graaien denken.

Infoteur: Avdplas
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Special: Toetsen basisschool
Reacties: 5
Schrijf mee!