InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Uitslag Cito eindtoets 2014

Uitslag Cito eindtoets 2014

Uitslag Cito eindtoets 2014 Rond 10 maart 2014 zijn de uitslagen van de Citotoets 2014 bekendgemaakt. Een spannend moment voor ouders en kinderen. Waarom de Cito eindtoets? Welk onderwijstype past bij welke Cito score? Is een second opinion mogelijk?

Waarom de Cito eindtoets?

Alle leerlingen in groep 8 krijgen een advies van de leerkracht voor het vervolgonderwijs na de basisschool. De school heeft hiervoor in de loop der jaren veel gegevens verzameld en het eerste advies hiervoor is vaak al in oktober/november gegeven. De Cito eindtoets is een toets waarmee objectief gemeten wordt wat kinderen hebben geleerd in 8 jaar basisonderwijs. De toets is een onafhankelijk gegeven naast het advies van de leerkracht. Meestal komt de Cito eindscore (en het daarbij passende onderwijstype) overeen met het advies van de leerkracht. Als het goed is hecht een vervolgschool veel waarde aan het advies van de leerkracht, helaas zijn er ook middelbare scholen die voornamelijk kijken naar de uitslag van de Cito eindtoets.

Waarop is de Cito eindscore gebaseerd?

De opgaven in de Cito eindtoets 2014 gingen over rekenen, taal en studievaardigheden. Daarnaast hebben sommige scholen ook wereldoriëntatie getoetst. De score van dit laatste vak telt niet mee voor de Cito eindscore. De score van de Cito eindtoets kan variëren tussen de 501 en 550. Leerlingen waarvan van te voren al verwacht werd dat zij doorstromen naar de basisberoepsgerichte- of kaderberoepsgerichte leerweg van het vmbo hebben de Eindtoets Niveau gemaakt (ongeveer 25% van de leerlingen).

Welk onderwijstype past bij welke Cito score?

  • 'De Cito score geeft een algemene indicatie van het best passende onderwijstype
  • 501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg
  • 522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
  • 524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg
  • 528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige mavo)
  • 530 - 535 - Gemengde/ theoretische leerweg
  • 533 - 536 - Gemengde/theoretische leerweg en havo
  • 537 - 541 - havo
  • 538 - 545 - havo/vwo brugklas
  • 545 - 550 - vwo (atheneum / gymnasium / Tweetalig onderwijs /Tweetalig vwo)'
(Bron: www.cito-score.nl, 2014)

De ene middelbare school is de andere niet. Het is dus mogelijk dat er middelbare scholen zijn die voor een bepaalde type vervolgonderwijs een hogere score wensen of zonder problemen met een lagere score akkoord gaan dan de bovenstaande indicatie.

Daarnaast is de uitslag van een onderzoek naar onderwijsbeleid door de econoom Roel van Elk interessant. Voor zijn onderzoek volgde hij bijna 4000 mensen die in 1989 met een mavo-advies naar de middelbare school gingen. Een deel ging naar de mavo brugklas. Het andere deel ging naar een gecombineerde mavo-/havoklas. 20 jaar later onderzocht hij hoeveel van hen met succes hoger onderwijs hadden gevolgd. Het bleek dat de mensen die toen naar de gecombineerde klas waren gegaan vaker hoger onderwijs hadden gevolgd. Het lijkt hem daarom nuttig om leerlingen langer op hetzelfde niveau les te geven en ze pas later te splitsen naar niveau.

Cito score wijkt af van het advies van de leerkracht

Soms komt de uitslag van de Cito eindtoets niet overeen met het advies van de leerkracht. Hier kunnen allerlei redenen voor zijn. Het verschil zal altijd met de ouders besproken worden en uiteraard ook met de middelbare school.

Alternatieve test of een second opinion

Als je als ouder het gevoel hebt dat de resultaten van de Cito eindtoets en het advies van de leerkracht niet overeenkomen met het door jouw verwachte resultaat, dan is het altijd mogelijk een alternatieve test aan te vragen als second opinion. Vaak wordt dan gekozen voor de Drempeltest (deze is gericht op de aanleg van het kind en geeft naar aanleiding hiervan zicht op wat er uit komt) of de Nio toets (een intelligentietest).
Sommige scholen werken met deze toetsen. Het is niet mogelijk om je kind voor de tweede maal dezelfde toets te laten doen.
Denk van te voren goed na of je ook wilt dat je kind nogmaals een toets of test moet maken. Is het belangrijk voor jezelf of voor je kind om naar een bepaald type vervolgonderwijs te gaan? Kan het later nog doorstromen? Wat betekent het voor het kind als het nogmaals hetzelfde advies scoort? Wat als later blijkt dat het continue op zijn/haar tenen moet lopen? Wat wil je je kind meegeven?

Verplichte eindtoets in 2015

In 2014 hebben ongeveer 164.500 leerlingen op ruim 6000 scholen meegedaan aan de Cito eindtoets. In 2015 moeten alle leerlingen van groep 8 verplicht een eindtoets maken. Deze eindtoets wordt afgenomen in april. Basisscholen hoeven niet te kiezen voor de Cito eindtoets. Eventuele andere toetsen moeten wel goedgekeurd zijn door de minister.

Uitslag Cito eindtoets 2014

De gemiddelde score in 2014 voor de Cito eindtoets is 535. Met deze score wordt (meestal) havo, de gemengde leerweg of de theoretische leerweg geadviseerd. De gemiddelde score voor de Cito eindtoets 2014 ligt iets lager dan in 2013 (535,1) en 2012 (535,5). De jongens scoorden gemiddeld 535,1 (was in 2013; 535,5) en de meisjes scoorden gemiddeld 534,9 (was 534,8). Eén jongen had alle 200 opgaven goed. Vier kinderen maakten slechts één fout. 7991 leerlingen hadden een score op hun Cito eindtoets van 550. Dit betekent dat ze 19 fouten of minder hadden.

Op de website van (de meeste) basisscholen is informatie te vinden over de gemiddelde Cito eindtoets score . Een gemiddelde Cito score van de school onder het landelijk gemiddelde wil niet zeggen dat een school het slecht heeft gedaan. Het gaat erom dat de leerlingen hebben gescoord naar aanleiding van het aanleg en intelligentie. Heeft de school (en de leerlingen zelf) eruit gehaald wat erin zit.

Lees verder

© 2014 Avdplas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Cito-toets oefenenDe Cito-toets oefenenDe Cito-toets in groep 8 bepaalt voor een groot deel naar welk niveau de kinderen zullen gaan op het voortgezet onderwij…
Voorbereiden op de Cito Eindtoets 2015Voorbereiden op de Cito Eindtoets 201521, 22 en 23 April 2015 is het weer zover, dan gaat een flink deel van de leerlingen van groep 8 de Cito Eindtoets (ook…
De Cito-toets 2014: Data en informatieDe Cito-toets 2014: Data en informatieIn februari 2014 is het weer zover. Op zo'n 85% van de basisscholen buigen de leerlingen uit groep 8 zich over de Cito-t…
De Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieDe Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieIn april 2015 is het dan eindelijk zover. Dan wordt voor de eerste keer de Cito-toets nieuwe stijl afgenomen. Grootste v…
De CITO-EindtoetsIn groep 8 van het basisonderwijs maken de meeste kinderen de CITO-Eindtoets. Deze toets wordt gebruikt om inzicht te kr…
Bronnen en referenties
  • www.cito-score.nl
  • www.boomtestuitgevers.nl
  • www.niotoetsen.nl
  • www.cito.nl
  • 'Hoger opgeleid na gecombineerde brugklas' (Algemeen Dagblad, 1 mei 2014)
  • www.wij-leren.nl
  • www.primaonderwijs.nl

Reageer op het artikel "Uitslag Cito eindtoets 2014"

Reacties

Kevin, 17-03-2014 16:23 #5
Hallo,

ik ben Kevin (12 jaar) en heb dit jaar de cito toets gedaan. ik was er blij met de uitslag (540) en vorig jaar entree toets 537. alleen ik heb een meester en die geeft mavo/havo advies terwijl ik sowieso havo hoor te doen. mijn rapport geeft aan in gr. 6 en 7 B tjes en 8 C tjes. kan iemand mij uitleggen waarom? Reactie infoteur, 18-03-2014
Beste Kevin,
Overleg met je ouders en vraag aan je meester waarom deze dit advies geeft. Als het goed is kan hij precies uitleggen waar zijn advies op is gebaseerd.
Succes.

Jan Aufenacker, 12-03-2014 08:58 #4
In de Ronde Venen op 11/3 bleef het stilů Alphen gisteren wel uitslag. Hoe kan dat? Reactie infoteur, 12-03-2014
Op 10 maart 2014 heeft het Cito de uitslagen gestuurd naar de scholen. Dan hangt het er vanaf wanneer de school precies de uitslag heeft ontvangen en of de school deze ook meteen geeft aan de ouders en/of kinderen.

Susan Karssen, 10-03-2014 16:25 #3
Mooi niets vandaag! Kinderen hele weekend in spanning! Teleurstelling, maar we wachten nog even!

Loes, 27-02-2014 10:40 #2
Wanneer is nu de echte uitslag? Jullie geven aan rond 4 maart maar op de site van cito zelf zeggen ze een week later. Reactie infoteur, 28-02-2014
Klopt, eerder was te lezen 4 maart, nu staat er inderdaad 10 maart. Bedankt voor de tip, ik ga het aanpassen.

Bas van Stapelberg, 23-02-2014 19:58 #1
In het leerproces zijn de leerkrachten, ouders, school, subjectieve elementen. Cito is het enige objectieve en ik mag hopen dat middelbare scholen de cito score als belangrijkste element nemen. Denk dat de leraren in het middelbaar onderwijs wel willen maar dat schoolbesturen en directies weer aan het graaien denken.

Infoteur: Avdplas
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Special: Toetsen basisschool
Reacties: 5
Schrijf mee!