InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe kies je de juiste basisschool voor je kind?

Hoe kies je de juiste basisschool voor je kind?

Hoe kies je de juiste basisschool voor je kind? Nog voordat je kind de leeftijd van 4 jaar bereikt ga je al op zoek naar de juiste basisschool. Dit lijkt op zich makkelijk en voor sommige mensen is de keuze ook snel gemaakt. Maar waar moet je je beslissing op baseren? Wordt het een openbare school dicht in de buurt of toch maar een wat aangepaste school wat verder weg?

Waar moet je rekening mee houden?

Waar houd je rekening mee als je op zoek gaat naar een basisschool?

Karakter en opvoeding van je kind
Bij de keuze van een basisschool is er nogal wat variatie, qua achtergrond en type lessen. Maar ook is het belangrijk om te kijken naar je kind. Wat voor karakter heeft je kind bijvoorbeeld? Stel nu dat je kind iemand is die snel afgeleid is en zich daarom niet goed kan concentreren, maar een paar minuten aandacht heeft voor iets en dan iets anders wil doen, dan kun je beter geen basisschool kiezen waarbij er van haar/hem veel zelfstandigheid geven en hun eigen lessen moeten inplannen. Is het zo dat je kind juist wel heel geconcentreerd bezig kan zijn met dingen zoals knutselen of tekenen, dan zou een zelfstandig les-systeem juist wel nuttig kunnen zijn. Ook is het prettig dat de school dezelfde opvoedingsstijl heeft als jij; laat je je kind heel vrij in alles of is alles thuis heel gestructureerd? Hoe meer de basisschool op deze manier aansluit bij de opvoeding en het karakter van je kind, des te prettiger je kind zich er ook zal voelen.

Sfeer en indrukken
Mocht je een beetje een idee hebben welke basisscholen in aanmerking komen, dan kun je een basisschool gaan bezoeken. Hiervoor is het wel handig om een afspraak te maken met de school. Je kunt dan vrijblijvend met iemand praten en je vragen te stellen, ze kunnen dan een rondleiding geven en jij kunt op deze manier een goede indruk krijgen van de sfeer op de school en antwoord krijgen op je vragen.

Locatie
De locatie van de school is voor velen ook belangrijk. Openbare scholen zitten zo'n beetje in iedere wijk, dus kun je er altijd wel eentje vinden die dichtbij is. Voor een bijzondere school zul je in de meeste gevallen verder moeten reizen omdat er soms maar 1 (of zelfs geen) in je woonplaats aanwezig is. Je zult dan de voor- en nadelen moeten afwegen tussen de locatie en het type school. Kies in dat geval altijd wat het beste is voor de leerprestaties voor je kind!

Type Scholen

Er zijn veel verschillende soorten basisscholen die aangepast zijn aan verschillende godsdiensten, overtuigingen en mate van zelfstandigheid. Hieronder de meest voorkomende type basisscholen op een rijtje.

Openbare scholen
Deze scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen met alle soorten achtergronden. Op openbare scholen wordt er weinig tot geen aandacht besteedt aan godsdienst. De klassen bestaan uit kinderen met dezelfde leeftijd en de lessen zijn klassikaal, oftewel alle kinderen krijgen op dezelfde manier les op eenzelfde niveau. Vanaf een bepaalde leeftijd of klas kunnen de kinderen op hun eigen niveau gaan werken, maar klassikale lessen voeren de boventoon.

Bijzondere scholen - godsdienst
Hieronder vallen de scholen die vanuit een bepaalde godsdienst of levensbeschouwende overtuiging lesgeven. Denk bijvoorbeeld aan scholen die een godsdienstige overtuigende hebben, zoals rooms-katholiek, protestants of islamitische scholen. Sommige van deze scholen laten ook kinderen toe zonder geloofsovertuiging, alhoewel in de meeste van dit type scholen wordt verwacht dat het geloof een rol speelt in de opvoeding en in de lessen zelf.

Bijzondere scholen - levensbeschouwing
Er zijn ook bijzondere scholen die lesgeven vanuit een andere levensbeschouwing:
  • Montessorischool: de kinderen hebben hier les in verticale klassen (kinderen met verschillende leeftijden in 1 klas) en hebben vrijheid in de keuze van leermiddelen, leer-tempo- en niveau.
  • Daltonschool: Van de kinderen wordt veel zelfstandigheid verwacht, maar er wordt ook verwacht dat ze ook met anderen kunnen samenwerken. Verder krijgen meer keuzes in leervakken en lesplannen.
  • Vrijeschool: Op de Vrijeschool staat de persoonlijke ontwikkeling van een kind centraal. De lesstof wordt gebaseerd op de vraag van de leerlingen. De kinderen blijven hun gehele schooltijd in dezelfde klas met dezelfde leerkracht(en). De manier van lesgeven is gebaseerd is op de levensprincipes van Rudolf Steiner, een theosoof.

Speciaal onderwijs
Sommige kinderen kunnen niet naar een gewone basisschool, omdat ze speciale aandacht of zorg nodig hebben. Hiervoor zijn er dan speciale scholen aanwezig waar ze dan terecht kunnen en zo de juiste zorg en aandacht krijgen. Sommige ouders zijn nogal terughoudend om hun kind naar speciaal onderwijs te sturen terwijl het soms toch nodig kan zijn. Speciale scholen zijn niet alleen voor kinderen met bijvoorbeeld een handicap of ziekte, maar ook voor kinderen die qua schoolgaan wat moeilijker vooruit komen. Zo'n speciale school is dan juist goed voor ze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Primair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindPrimair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindSpannend! Uw kind gaat voor het eerst naar school, de basisschool. Binnenkort wordt uw kind 4 jaar. Dit betekent dat hij…
Onderwijs in NederlandOnderwijs in NederlandIn nederland is het voor ieder kind verplicht om onderwijs te volgen voor 12 volledige jaren. De meeste kinderen gaan na…
De openbare basisschoolDe openbare basisschoolVrijwel iedere gemeente heeft een openbare basisschool. Naast de openbare basisschool zijn er in veel gemeenten ook bijz…
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…
Verschillende scholen in NederlandTegenwoordig zijn er veel verschillende scholen. De reguliere scholen zijn er volop, maar de traditionele vernieuwingssc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk / Pixabay
  • www.wikipedia.org/basisschool
  • www.basisschool-kiezen.nl
  • www.onderwijsinspectie.nl

Reageer op het artikel "Hoe kies je de juiste basisschool voor je kind?"

Reacties

Maria, 22-04-2016 14:26 #3
Vergissing: de grondlegster van het Dalton Onderwijs is Helen Pankhurst en niet wat ik eerder schreef.

Naschrift Maria, 21-04-2016 17:29 #2
Over élk type school is een lang artikel te schrijven, dus eigenlijk is dit wel een gecompliceerd en veelomvattend onderwerp dat u hier zo te pakken heeft. Bij de beschrijving over het Daltononderwijs fronste ik mijn wenkbrauwen en hoewel ik niet op een Daltonschool werk, maar als lerares veel interesse heb in tal van onderwijsvormen, weet ik dat dit onmogelijk is in Nederland, dat kinderen hun eigen lesplan maken. Op deze school kiest de leerkracht de taken waaruit het kind kan kiezen.
De leerling kan nooit op de stoel van de leerkracht zitten: op een Daltonschool is er soms enige keuzevrijheid in leervak en leerwijze, meer dan op een reguliere school (waar ik werk), maar het schoolbestuur en de inspectie kijken altijd mee. Op de website van dit schooltype wordt dit ook klip en klaar uitgelegd. De achtergrond van deze school vind ik heel interessant, nog uit de tijd van de pioniers uit de vorige eeuw in Amerika en Emily Pankhurst, de grondlegger, met haar verfrissende en moedige kijk op kinderen. Deze informatie staat allemaal op internet.
Een kritische noot over de speciale scholen in Nederland: goed dat ze er zijn, maar ik zie de laatste jaren wel érg veel kinderen uit het reguliere onderwijs naar het spec. onderwijs vertrekken, waar vaak weinig mee aan de hand is, behalve dat het Ned. onderwijs zó strak, stressvol en eenzijdig is, dat veel kinderen niet in dit strakke leerpatroon met al die eisen en toetsen mee kunnen komen. Ik vraag me af, hoeveel kinderen daarvan onnodig én onschuldig een leertrauma en negatief zelfbeeld van oplopen, het idee: er mankeert iets aan mij! terwijl de HOOFDoorzaak het onderwijs in Nederland zélf is en niet de kinderen! Dat zie ik om me heen en dat vind ik zéér triest.

Maria/lerares, 04-04-2016 10:12 #1
Punt Bijzondere scholen: de Vrije School. Daar behoort bij te staan, dat deze gebaseerd is op de levensprincipes van Rudolf Steiner, theosoof. Op internet en via boeken kan men de informatie verkrijgen over dit schooltype en het inhoudelijke daarvan. Hoort dus bij "levensbeschouwelijk onderwijs", hierboven.

Op élke school staat de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal, dus de informatie hierboven is te algemeen. Weinig kinderen van 4 jaar kunnen al zelfstandig werken, dat hoort nog niet bij deze leeftijd. Ze leren vanaf die leeftijd juist samenwerken met anderen, sociale vaardigheden! Er zijn nog meer type scholen, zoals Jenaplan en andere, die weer op andere principes gestoeld zijn. En op een openbare school kunnen kinderen humanistische vormingslessen volgen, weer een andere levensbeschouwing. Reactie infoteur, 04-04-2016
Beste Maria,

Dank voor de extra informatie, ik zal het artikel aanpassen.

Met vriendelijke groeten,
Esther

Infoteur: Esthercita79
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Ouderschap
Reacties: 3
Schrijf mee!