InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Scouting heeft eigen landgoed

Scouting heeft eigen landgoed

Scouting heeft eigen landgoed Scouting Nederland heeft een vast terrein waarop alle scoutinggroepen hun kampen kunnen houden. Dit terrein hebben ze gevonden op Flevoland in het natuurgebied het Horsterwold en is sinds 2015 in gebruik. Scouting Nederland telt 1.100 scoutinggroepen en heeft 100.000 actieve leden. In september 2015 werd het eerste grote scouting evenement op het terrein gehouden, de Scout-In.
Het had nogal wat voeten in de aarde, maar de kogel is door de kerk, het kwam er: een Nationaal Scouting terrein. Bos, water en ruimte. Alles wat een scout nodig heeft. Het is gelegen in de gemeente Zeewolde.

Waarom een Scoutinglandgoed?

Het landgoed van Scouting Nederland werd volledig aangepast aan de behoeften van de scouting. Het is permanent en wordt niet alleen gebruikt voor de kampen van individuele scoutinggroepen maar ook voor het Scouting Nationaal Waterkamp (Nawaka) en de Jamboree. Bovendien komt hier het opleidingscentrum waar trainingen gegeven worden aan de vrijwilligers. Om het landgoed te kunnen realiseren kreeg Scouting Nederland steun van de Provincie Flevoland, Staatsbosbeheer, de gemeente Zeewolde en de Dienst Landelijk Gebied.

Waarom Zeewolde?

Er is voor Zeewolde gekozen, omdat dit midden in Nederland ligt en één van de weinige plaatsen in Nederland is die alles heeft wat voor de scouting van belang is, namelijk bossen en goed, rustig zeilwater. Ook is er voldoende plaats. Het totale terrein omvat 110 ha. Bovendien staat Zeewolde voor natuur, toerisme, watersport en recreatie en wat past hier nu beter bij dan de scouting.

Wanneer werd het landgoed in gebruik genomen?

De weg naar realisatie is een lange zoals onderstaande planning laat zien:
  • 2011 Contact Zeewolde en bespreking over mogelijkheden scoutinglandgoed
  • 2012 Definitieve plaats scoutinglandgoed vastgesteld en startnotitie MER (MilieuEffectRapportage)
  • 2013 Voorontwerp bestemmingsplan en inspraakprocedures rondom MER
  • 2014 Procedure bestemmingsplan treedt in werking
  • 2015 Inrichting terrein

Hierna kon het terrein pas in gebruik worden genomen.

Het landgoed van Scouting Nederland moest aan vele eisen voldoen. Een evenement zoals de Jamboree telt minimaal 15.000 deelnemers en daar moet het terrein wel op berekend zijn. Ook moeten er voldoende schepen kunnen afmeren voor de waterkampen en dan spreek je soms van 50 stuks. Ook moeten er 600 lelievletten kunnen afmeren tijdens het Nationaal waterkamp. Bij de inrichting van het terrein moest rekening gehouden worden met meer water en vennetjes en een grotere diversiteit aan boomsoorten voor een gevarieerder terrein. Parkeerplaatsen, elektriciteit, riolering, waterleiding centrale voorzieningen zoals een openluchtpodium/theater, materialendepot met op langer termijn ook plaats voor het hoofdkantoor en een scoutingmuseum met scoutshop moesten worden aangelegd. Evenals programmaterreinen en slaapterreinen. Bovendien moest de infrastructuur worden aangepast met voldoende, ruimere toegangswegen. Toen dit allemaal gerealiseerd was, was er sprake van een Nationaal Scoutingterrein.

Voorbestaan Scouting Nederland

Scouting Nederland bestaat al 100 jaar en heeft een wat stoffig imago, maar is belangrijk voor de ontwikkeling van onze jeugd. In 2012 kwam de British National Trust met een lijst van activiteiten die kinderen voor hun twaalfde gedaan moet hebben. Hieronder vallen zaken zoals wildkamperen, moddertaartjes bakken, touwslingeren, in bomen klimmen, schatgraven, hutten bouwen enz. Allemaal activiteiten die voor stadskinderen niet meer vanzelfsprekend zijn, maar horen bij de activiteiten die kinderen bij de scouting doen. Bovendien zegt Scouting zelf dat ze constant in beweging en constant in ontwikkeling zijn. Ze willen een autoriteit zijn op het gebied van jeugd en jongeren en dit ook uitdragen naar de samenleving door zich sterker in de pers te profileren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Scouting heeft eigen landgoed"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!