InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?

Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?

Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen? Een hoogbegaafde leerling kan het erg zwaar hebben op school. Hij of zij voelt zich misschien niet bij de rest passen of vindt de schoolopdrachten erg makkelijk. Hoe kun je hier als leraar mee omgaan?

Hoogbegaafde leerling

Hoogbegaafde leerlingen kunnen problemen op school hebben. Bijvoorbeeld in de omgang met klasgenoten, met het schoolwerk of met zichzelf. Er komt veel op hen af en ze voelen zich vaak niet begrepen en als leraar zul je hier dus ook rekening mee moeten houden. Hoe ga je als leraar om met hoogbegaafde leerlingen? Het belangrijkste is om het kind niet meteen in een hokje te stoppen. Hij of zij is misschien hoogbegaafd, maar dit betekent niet direct dat er behoefte is aan meer schoolwerk. Probeer dus sowieso met het kind te praten. Neem hem serieus en luister naar dat wat er wordt gezegd. Neem het kind serieus en probeer een oplossing te vinden naar zijn behoeftes. Let ook altijd goed op de houding op school. Is hij geïnteresseerd tijdens de lessen, of totaal niet? Heeft hij vrienden of zondert hij zich af?

Leerprojecten

Veel hoogbegaafde leerlingen zien geen of weinig uitdaging in het schoolwerk. Ze zijn vaak veel eerder klaar dan de rest. Er zijn leerlingen die het fijn vinden om wat extra werk te krijgen. Moeilijkere sommen of andere oefeningen. Op sommige scholen zijn er ook speciale projecten voor hoogbegaafde leerlingen. Ze leren dan bijvoorbeeld een hele nieuwe taal. Als leraar kun je het beste informeren bij je leerling om te kijken of er interesse is in extra schoolwerk of een leerproject. Onthoud echter ook dat het altijd de keuze van het kind moet zijn. Het moet dus zeker geen verplichting worden.

Faalangst

Veel leraren vergeten dat kinderen die hoogbegaafd zijn, ook last kunnen hebben van faalangst. Als ze regelmatig hoge cijfers halen, kan het zijn dat ze een behoorlijke druk voelen om dit altijd te bereiken. Wees als leraar alert en probeer op te merken of het kind faalangst heeft. Wanneer dit het geval is, kun je aanraden om een faalangst-training te volgen.

Klassikale uitleg over hoogbegaafdheid

Veel kinderen die hoogbegaafd zijn, voelen zich onbegrepen. Het kan daarom soms best verstandig zijn om klassikale lessen te geven, waarin de kinderen uitleg krijgen over hoogbegaafdheid. Zo begrijpen ze beter wat het is en wat het inhoudt. Probeer deze lessen zo in te delen dat je niet telkens de hoogbegaafde leerling erbij betrekt als voorbeeld. Houd het dus algemeen. Het is soms ook verstandig om eens te overleggen met het kind zelf, voordat je dit soort lessen in de klas hebt. Sommige kinderen willen dit liever niet en ook hier zul je respect voor moeten hebben.

Houd contact met de ouders

Is het moeilijk om het hoogbegaafde kind te peilen of weet je niet goed hoe je ermee om moet gaan in de klas? Dan kan het ook wel eens helpen om met de ouders te praten. Stel hen vragen en probeer samen tot een oplossing te komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 08-06-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!