InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Stoppen met studie

Stoppen met studie

Stoppen met studie Je bent vol goede moed aan een studie begonnen, maar de opleiding blijkt toch tegen te vallen. Je hebt de verkeerde studiekeuze gemaakt en komt tot de conclusie dat je wilt stoppen met je studie. Of er spelen persoonlijke omstandigheden, waardoor je de studie moet onderbreken. In dat geval is een B-uitschrijving verstandig. Wat zijn de gevolgen van stoppen met een studie? En hoe zit het met je recht op studiefinanciering? Het is verstandig om te stoppen voor 1 februari.

Stoppen met studie

Stoppen met je studie is een keuze die (verregaande) gevolgen heeft. Het besluit om te stoppen met je studie is dan ook geen besluit dat je impulsief moet nemen. Waarom wil je stoppen? Er zijn talloze redenen waarom studenten afhaken in het eerste jaar.

Verkeerde studiekeuze
De studie past niet bij jouw kwaliteiten. De opleiding voldoet niet aan je verwachtingen. Je had er een “verkeerd” beeld van. Je dacht dat de opleiding Communicatiemanagement op talen gericht was, maar het blijkt een verkapte MEAO-opleiding.

Niveau is te hoog
Je vindt de studie interessant, maar het niveau is te hoog gegrepen. Je hebt je met moeite door de havo geworsteld en je cijfers waren niet om over naar huis te schrijven. In zo’n geval kun je misschien kijken of er een MBO-opleiding is die bij jouw capaciteiten aansluit. Met een MBO-opleiding op niveau 4 kun je zelfs aan de slag als leidinggevende in sommige vakgebieden.

Opleiding is “economisch” of “theoretisch”
De opleiding is erg theoretisch/economisch. Veel vakken in de propedeuse worden als “saai” en “theoretisch” beoordeeld door studenten. Ze leggen een basis voor de vaardigheden die je in de hoofdfase moet verwerven. Vakken zoals organisatiekunde en financieel management zijn misschien abstract, theoretisch en saai, maar soms onmisbaar voor de beroepspraktijk.

Stoppen met studie door persoonlijke omstandigheden

Een bijzondere categorie vormen de studenten die stoppen met hun studie vanwege persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte of het overlijden van een dierbare. Ze zijn niet meer in staat om zich op hun studie te concentreren. In dat geval kan het verstandig zijn om de studie tijdelijk te onderbreken.

B-uitschrijving

Studenten die vanwege “bijzondere omstandigheden” stoppen met de studie, moeten een B-uitschrijving invullen. Deze uitschrijving maakt het mogelijk om het daaropvolgende jaar (of op een ander tijdstip) de draad weer op te pakken. Bovendien kan er beroep worden gedaan op verlenging van de prestatiebeurs of een andere voorziening.

Stoppen met je studie: studiefinanciering stopzetten

Als je gaat stoppen met je studie, moet je een aantal zaken regelen. Zo moet je de studiefinanciering stopzetten. Dat kun je eenvoudig doen via je DigiD-account. Daarnaast moet je het studentenreisproduct stopzetten, zodat de chipkaart gedeactiveerd wordt.

Stoppen met studie voor februari

Als je stopt met je studie, is het verstandig om dat zo snel mogelijk te doen: het liefst voor 1 februari. Als je stopt voor 1 februari, dan worden de maanden waarin je studiefinanciering hebt genoten, omgezet in een gift. Het gaat om de prestatiebeurs (basisbeurs of aanvullende beurs) en de ov-chipkaart. Je hebt dan geen studieschuld. De studiefinanciering die je hebt verbruikt , worden wel in mindering gebracht op de vier jaar studiefinanciering waar je recht op hebt. Je krijgt dan ook het gedeelte van het collegegeld terug dat je niet meer zult gebruiken.

Stoppen met studie: gevolgen

Hoewel het verstandig is om voor 1 februari te stoppen met de studie, moet je ook geen overhaaste beslissingen maken. De gevolgen van stoppen met je studie op een rijtje:
  • De maanden waarin je de opleiding hebt gevolgd worden in mindering gebracht op de 4 jaar die je recht hebt op studiefinanciering
  • Je moet op zoek naar een alternatief: werken of beginnen met een andere studie. De meeste studies starten in september. Slechts een beperkt aantal opleidingen heeft een instroommoment in februari.
  • Soms kun je je niet meer opnieuw voor dezelfde studie inschrijven in het volgend collegejaar
  • De mogelijkheid dat je niet al je collegegeld terugkrijgt (als je het in 1 keer hebt betaald)
  • Als je te vaak van opleiding switcht, krijg je te maken met de langstudeerboete: een sterke verhoging van het collegegel

Langstudeerboete

Voor meer informatie over de gevreesde langstudeerboete: Langstudeerboete bij studievertraging
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Diversen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met je studie: dit moet je wetenStoppen met je studie: dit moet je wetenDe keuze maken om te stoppen met de opleiding die je volgt is een hele moeilijke. Ga je weer een nieuwe studie beginnen?…
Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Studenten die een tweede studie volgen (bachelor of master) worden mogelijk geconfronteerd met een verhoging van het col…
Stoppen met mijn studie: Wat nu?Stoppen met mijn studie: Wat nu?Eindelijk is het dan zover. Je gaat studeren. Je wilde al een tijd niets liever dan je storten op het studentenleven. St…
Afschaffen basisbeurs studiefinancieringAfschaffen basisbeurs studiefinancieringHet kabinet ziet het afschaffen van de basisbeurs (onderdeel van de studiefinanciering) als reëele optie, nu er extra be…
Studiefinanciering aanvragen + bedragenStudiefinanciering aanvragen + bedragenIn dit artikel alles over studiefinanciering. Wanneer heb je er recht op, welke vormen van studiefinanciering bestaan er…
Bronnen en referenties
  • DUO

Reageer op het artikel "Stoppen met studie"

Reactie

Wilfred Bruyne, 28-04-2014 12:31 #1
Hallo, mijn dochter is 20 mrt 2014 gestopt met haar opleiding, nu blijkt dat ik het studie geld gewoon moet door betalen.Ze is gestopt om te gaan werken, ze woont samen met haar moeder en hebben het niet breed door allerlei omstandigheden, nu ze werkt kan ze haar moeder financieel ondersteunen.Waarom moet het studie geld dan toch betaald worden ze volgt toch geen lessen meer, maakt toch geen gebruik meer van haar school.Ik hoop iets van uw te vernemen vriendelijke groet, W.Bruyne.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!