InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Waar vind je argumenten voor in je discussie, debat, betoog?

Waar vind je argumenten voor in je discussie, debat, betoog?

Waar vind je argumenten voor in je discussie, debat, betoog? Wanneer je op de middelbare school zit moet je vast wel eens discussiëren, debatteren of een betoog schrijven. Bij al deze opdrachten is het heel belangrijk dat je met goede argumenten aan komt zetten. Zonder de argumenten kun je niet goed scoren. Maar hoe kom je aan goede argumenten? Hier een aantal mogelijkheden, waar je de argumenten vandaan kunt halen.

Wat zijn goede argumenten?

Natuurlijk eerst de vraag wat we onder goede argumenten verstaan. Argumenten die goed worden beoordeeld zijn statistieken, harde feiten, cijfers. Je kunt wel zeggen dat iets is zoals het is, maar dit werkt niet. Je moet het kunnen aantonen, en statistieken of onderzoeksresultaten zijn hier prima voor geschikt. Zorg dat de resultaten recent zijn. Gegevens uit 2000 zijn namelijk veel minder relevant dan gegevens uit 2010.

Lees hier een artikel over wat voor soorten argumenten er zijn.

Google Scholar

Google scholar is een zoekmachine waarin je eigenlijk alleen maar wetenschappelijke artikelen kan vinden. Althans, dat is de bedoeling van de zoekmachine. Er sluipen wel eens wat verkeerde artikelen tussendoor, maar voor de rest prima artikelen. Vaak kun je niet op de link op het artikel klikken om het hele artikel te lezen, maar staat er een link van de pdf-versie achter. Soms is dat helaas niet zo, en kan het artikel niet geopend worden.
Wanneer je een artikel wel kunt gebruiken voor je discussie/debat/betoog, ga dan niet het hele artikel lezen. Dat is meestal veel te lang, met veel informatie die je niet nodig hebt. Zoek de conclusie op, dat geeft een goede indruk van wat er uit het onderzoek is gekomen.

Kranten of tijdschriften

Ook in kranten of tijdschriften staan artikelen die gaan over onderzoek dat gedaan is. Of denk aan meningen van politici over een bepaalde kwestie. Vaak kun je op sites van kranten of tijdschriften in het archief zoeken naar het onderwerp waar jij graag informatie over wilt vinden. Let er ook in dit geval op dat je niet te ver duikt in de archieven, de informatie moet niet te oud zijn natuurlijk. De sites van de volgende kranten en tijdschriften zijn erg handig:
  • Trouw
  • Volkskrant
  • Elsevier
  • NRC

CBS

Het CBS (Centraal Bureau Statistiek) publiceert allerlei betrouwbare statistische informatie, vaak over de meest besproken onderwerpen die er spelen in de samenleving. Erg handig, want de meest gekozen onderwerpen voor een debat, discussie of betoog staan er zeker tussen. Denk aan rookgedrag of alcoholgebruik. Je kunt op de site van CBS zelf zoeken, hier staan meestal publicaties op met wat uitleg eromheen. Maar je kunt ook zoeken op 'Statline', op de site statline.cbs.nl, hier kun je alleen maar cijfers vinden. Dat is meestal precies wat je nodig hebt, de conclusie kun je zelf wel bedenken.

Zoekmachines (engels- en nederlandstalig)

Zoekmachines zijn natuurlijk altijd handig voor een overzichtelijke indruk. Wel moet je niet gelijk overal argumenten vandaan plukken op elke willekeurige site die je maar tegenkomt. Je moet echt zorgen dat het een duidelijke en betrouwbare bron heeft, en deze er ook bij vermelden. Dit maakt het argument sterker.
Wanneer je niet met een Nederlandse zoekmachine kunt slagen, kun je natuurlijk altijd zoeken in het engels. Vaak is het nou eenmaal zo dat er een veel groter aanbod is in Engelstalige artikelen. Natuurlijk moet je ook in dit geval kijken naar de bron, ook al zal de bron vaker onbekend zijn. Kranten en 'universities' zullen het altijd goed doen.
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Argumenteren (argumentatie-analyse)Argumenteren (argumentatie-analyse)Argumentatieanalyse is een manier om een debat, betoog of discussie te analyseren. Het is aan te raden om voor het schri…
Hoe schrijf je een betoogVeel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal…
Hoe schrijf je een goed betoog?Hoe schrijf je een goed betoog?Schrijven lijkt een kunst, maar als je de tips en trucs weet dan blijkt het een kunst die makkelijk aan te leren is. In…
Tips voor een goed betoogIn een land waar je je mening mag laten horen, en waar mensen niet klakkeloos een ideologie aan zullen nemen is een goed…
Hoe schrijf ik een betoog?Hoe schrijf ik een betoog?We moeten allemaal wel eens een betoog schrijven en/of presenteren. Handig is natuurlijk om te weten hoe je een goed bet…
Bronnen en referenties
  • http://statline.cbs.nl/statweb/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Scholar

Reageer op het artikel "Waar vind je argumenten voor in je discussie, debat, betoog?"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 02-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!