InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Je diploma is weg: hoe kun je bewijzen dat je geslaagd bent?

Je diploma is weg: hoe kun je bewijzen dat je geslaagd bent?

Je diploma is weg: hoe kun je bewijzen dat je geslaagd bent? Je diploma is weg. Hoe kun je dan bewijzen dat je geslaagd bent? Stel je wilt solliciteren op een baan en daarvoor is een Havo diploma nodig. Je hebt de Havo ooit gehaald, maar kunt nergens je diploma meer terugvinden. Hoe kun je dan bewijzen dat je wel degelijk bent geslaagd en waar haal je dat diploma dan vandaan? En als je al veel langer geleden bent afgestudeerd, hoe weet je dan op welk niveau je eigenlijk zit qua opleiding?

Diploma of cijferlijst kwijt: opvragen

Zoekgeraakte diploma's of cijferlijsten kunnen worden opgevraagd bij de afdeling Examendienst van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Wie zo’n aanvraag doet en inderdaad zijn diploma heeft gehaald kan een “Verklaring afgelegd examen” aanvragen. Voor deze verklaring moet in 2011 wel 72 euro betaald worden. De Verklaring afgelegd examen vervangt originele documenten. Dit kunnen zijn:
  • het originele diploma,
  • het originele certificaat
  • de originele cijferlijst

Voor welke opleidingen kan een zoekgeraakt diploma of een cijferlijst worden opgevraagd?

DUO heeft de beschikking over de uitslagen van examens van ongeveer zeventig onderwijssoorten. Daaronder vallen onder andere
  • opleidingen in het voortgezet onderwijs (vwo, havo, mavo, lbo, vmbo),
  • het middelbaar beroepsonderwijs
  • een aantal onderwijsakten
  • staatsexamens vwo, havo, mavo, vmbo, NT2 en SPD
Op de website van DUO is te vinden welke opleidingen allemaal staan geregistreerd

Waar komt zo’n diploma of cijferlijst vandaan?

Een Verklaring afgelegd examen wordt bij de Dienst Uitvoering Onderwijs afgegeven, maar dat is namens de minister van OCW.

Hoe vraag je een zoekgeraakt diploma of een zoekgeraakte cijferlijst aan?

Om een zoekgeraakt diploma of een cijferlijst aan te vragen moet een vragenlijst worden ingevuld. Daarnaast moet mee worden gestuurd:
  • een kopie uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) of een kopie paspoort, id-kaart, verblijfsdocument
  • Een kopie van het rijbewijs volstaat ook, maar dan alleen als de volledige voornamen worden vermeld.
  • Mensen die een andere naam hebben aangenomen moeten een kopie beschikking van de rechtbank meesturen

Diplomawaardering: waar staat mijn diploma voor de Mulo voor in deze tijd?

Wie ooit een Mulo diploma (of een ander diploma dat al veel ouder is) heeft gehaald weet vaak niet wat zo’n diploma in de huidige tijd waard is. Wie wil weten wat zo’n “oud diploma” waard is in het huidige onderwijs kan ook weer terecht bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), maar dan bij de afdeling Diplomawaardering. Mensen met de volgende diploma’s kunnen er terecht:
  • mulo,
  • mms,
  • lhno,
  • inas,
  • hbs
  • Andere opleidingen

Waardering volgens het huidige onderwijsstelsel

Zo’n diploma wordt dan gewaardeerd volgens de normen van het huidige onderwijsstelsel. Ook hiervoor moet betaald worden. Mensen die aan het werk willen of een opleiding willen volgen hebben soms zo’n diplomawaardering nodig.

Diploma mee naar het buitenland: legaliseren

Als iemand naar het buitenland gaat voor werk of studie moet een Nederlands diploma vaak erkend zijn. Veel landen vragen bij erkenningverzoeken om gelegaliseerde documenten. Ook dit doet het DUO. Verder kunnen mensen een statusverklaring aanvragen. Die toont aan wat een Nederlandse opleiding waard is. Tevens kan een verklaring van onderwijsbevoegheid worden aangevraagd door mensen die in Nederland een formele onderwijsbevoegdheid hebben.

Diploma’s staan opgeslagen in een landelijk register

Vanaf 2012 worden alle diploma’s die na een bepaalde datum zijn gehaald in het door de overheid bekostigd onderwijs in een landelijk register opgeslagen.
Gerelateerde artikelen
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Baankans mbo: Wat is de baankans met mbo diploma?De baankans met een mbo-diploma. Hoe zijn de kansen op de arbeidsmarkt met een mbo-diploma op zak? Doorstuderen vergroot…
Het Bachelor-Master systeemSinds een aantal jaar is het systeem voor studeren veranderd in Nederland. Dit geldt voor de meeste HBO- en WO opleiding…
Academische/Universitaire Pabo: ALPOALPO staat voor academische lerarenopleiding primair onderwijs. De ALPO wordt ook wel academische –of universitaire pabo…
Stududiefinanciering & studieschuld terugbetalenStududiefinanciering & studieschuld terugbetalenScholieren op het MBO en studenten op het HBO en WO die jonger zijn dan dertig jaar, hebben recht op studiefinanciering.…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden
  • DUO

Reageer op het artikel "Je diploma is weg: hoe kun je bewijzen dat je geslaagd bent?"

Reacties

Maria, 16-03-2017 16:46 #7
Kan ik al mijn certificaten en diploma's opvragen van 40 jaar geleden tot heden en wat gaat mij dit kosten?

Sj Scott, 16-11-2016 13:45 #6
Hallo ik heb al bij mijn duo gekeken maar mijn certificaten zitten er niet bij voor verzorgende A gefaam in 1998 bij het mondriaan en me cijferlijst van eerste jaar spw is ook niet meer te vinden en die heb ik in 2008 gedaan vreemd dat het mondriaan daar ook niks van heeft. hoop dat jullie mij misschien verder zouden kunnen helpen. ben een beetje radeloos kan gaan werken maar niet zonder dat papiertje.

Vriendelijke groet Suzanne Joyce Scott Reactie infoteur, 21-11-2016
En als je DUO belt om het te vragen? Het is toch raar dat certificaten gewoon weg zijn?

Demirel, 28-06-2016 15:16 #5
Hallo ik was vanaf 1989 tot 1993 op de Knooppunt in Zwolle en heb mijn diploma voor mode en kleding daar gehaalt.
Woon vanaf 1995 in Duitsland. Nou heb ik mijn diploma nodig en kan hem niet vinden. Ik moet de exakte datum van mijn onderwijs in die tijd hebben mijn cijferlijst en mijn diploma. Hoe kan ik die opvragen. Reactie infoteur, 11-07-2016
Kun je niet gewoon die school zelf bellen? Je kunt diploma's ook aanvragen via de weg die ik heb beschreven.

Sarman, 04-06-2016 10:15 #4
Geachte,
Ik ben mijn mavo diploma uit 1983 kwijt, maar nu heb ik het nodig voor mijn werkzaamheden in belgie om het aan te tonen.
Ik heb het opgevraagd bij DUO maar krijg te horen dat ze een bewaartijd van 30 jaar hebben, toen heb ik via geldersearchief geprobeerd en kreeg alleen de cijferlijst met de naam van mijn school, helaas is dit ook niet aanvaard door Belgie.
Na alles geprobeerd te hebben zonder resultaat zit ik met een probleem dat ik mijn werkzaamheden niet kan voortzetten.
Wie kan mij hierover nog iets uitleggen/helpen?
Mischien ben ik iets vergeten.
alvast bedankt

Mara, 12-10-2015 20:10 #3
Ik heb 11 jaar terug de studie helpende welzijn niveau 2 gevolgd op het nova college. De opleiding duurde normaal 2 jaar maar omdat mijn gemiddelde cijfers boven een 8.7 lagen mocht ik na 1 jaar doorstromen naar niveau 3. Nu wil ik na 10 jaar deze studie hervatten en hebben ze een cijferlijst of overgangsbewijs van niveau 2 nodig, deze heb ik echter nooit gekregen. Kan ik deze alsnog opvragen? Reactie infoteur, 21-10-2015
Ja dat kunt u proberen bij de school zelf.

Singalees (infoteur), 05-06-2012 16:32 #2
Er staat een link in dit artikel naar DUO en daar kunt u terecht voor een kopie van uw diploma. Veel succes

Mohan, 04-06-2012 09:37 #1
Hallo,

In 1997 heb ik mijn diploma vooe het behalen van de kort MBO uitgereikt gekregen. Jaren later ben ik mijn diploma en cijferlijst zoekgeraakt. Ik heb gestudeerd bij Haagland Economie aan de Waldeckpyrmontkade in Den Haag. De school is inmiddels opgeheven en ik weet niet waar ik een duplicaat kan halen. Kunt u mij a.u.b. helpen?
Ik wil namelijk een opleiding rijstructeur volgen maar ik moet mijn diploma kunnen aantonen.

met vriendelijke groet,

Roy Mohan

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2014
Gepubliceerd: 26-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!