InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat kost studeren?

Wat kost studeren?

Wat kost studeren? Studeren is kostbaar, en de hoogte van de studiefinanciering wordt steeds lager. Studenten die financieel niet worden geholpen door de ouders, kunnen de studie niet bekostigen zonder schulden te maken.
Studeren is tegenwoordig noodzakelijk om kans te maken op een baan. Deze investering in de toekomst is echter wel erg kostbaar. De studiefinanciering moet er voor zorgen dat studeren voor iedereen haalbaar is, maar de praktijk is anders. Zelfs met een bijbaan, is het voor studenten moeilijk haalbaar om zelf de kosten te dragen voor het studeren. Studenten die bij de ouders blijven wonen tijdens de studie, kunnen hierdoor veel geld besparen en de touwtjes net aan elkaar knopen. In dit artikel treft u een overzicht aan van inkomsten en uitgaven van studenten.

Hoogte studiefinanciering

Onder voorwaarden heeft de student recht op studiefinanciering. In het geval de ouders weinig verdienen, kunnen de studenten ook nog een aanvullende beurs aanvragen. De studiefinanciering kan worden aangevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Een thuiswonende student zal minder studiefinanciering krijgen dan een uitwonende student. Daarnaast is de hoogte van het bedrag ook nog afhankelijk van het opleidingsniveau.

In het geval de student niet voldoende heeft aan de basisbeurs plus eventueel de aanvullende beurs, kan er nog een rentedragende lening worden aangegaan. Na afronding van de studie, moet deze lening binnen 15 jaar afbetaald worden. De lening is rentedragend, maar de tarieven zijn veel lager dan bij de commerciële banken.

Aanvullende inkomsten

Veel studenten hebben naast hun studie nog een baan. Onder voorwaarden kan de betaalde belastingheffing over deze bijbaan, worden teruggevorderd van de Belastingdienst. Dit wordt vaak vergeten en de Belastingdienst zal de studenten hier niet op wijzen. Er bestaat waarschijnlijk ook recht op zorgtoeslag, door de lage inkomsten van de student. Dit kan worden aangevraagd door een belastingaangifte in te sturen. Het programma waarmee aangifte kan worden gedaan, is te downloaden op de website van de Belastingdienst. Uitwonende studenten kunnen ook recht hebben op huurtoeslag.

Wat heeft een student maandelijks te besteden?

Op de website van Mijngeld.nl is een overzicht opgenomen van de gemiddelde inkomsten van een student. Hieruit blijkt dat een gemiddelde uitwonende student 341,68 per maand bijverdient met een baantje. De ouders ondersteunen de student nog met 72,54. Zie hieronder het totaaloverzicht, uitgaande van een student op het niveau HBO of WO.

UitwonendThuiswonend
Studiefinanciering 429,01 213,03
Bijdrage van de ouders 72,54 44,83
Verdiensten bijbaantje 341,68 294,08
Overige inkomsten 124,13 83,51
Totaal inkomsten 1039,90 680,28

Wat zijn de kosten van een student?

Hieronder treft u de gemiddelde kosten aan voor een student op HBO of WO-niveau. Het gaat om gemiddelde kosten per maand.

UitwonendThuiswonend
Collegegeld 139,33 139,33
Studieboeken 37,48 37,48
Premie ziektekostenverzekering 94,43 94,43
Overige noodzakelijke verzekeringen 18,81 13,77
Internet en Telefonie 55,59 50,11
Boodschappen 152,06 13,77
Kleding en verzorging 140,58 156,72
Vakantie 67,49 54,01
Totaal uitgaven 1014,77 711,19
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://mijngeld.nl/studeren/kosten-studeren

Reageer op het artikel "Wat kost studeren?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!