InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Cito leerlingvolgsysteem

Het Cito leerlingvolgsysteem

Alle kinderen in het basisonderwijs worden gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem. De meeste basisscholen in Nederland gebruiken het leerlingvolgsysteem van Cito. Als u kinderen hebt die naar de basisschool gaan, dan is het goed om te weten hoe het leerlingvolgsysteem werkt. In de tekst geef ik uitleg over het leerlingvolgsysteem, waarvoor het gebruikt wordt en wat u er aan hebt.

Het Cito leerlingvolgsysteem

Op de basisschool in Nederland moet elk kind gevolg worden door middel van een leerlingvolgsysteem. Het grootste deel van de scholen maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van Cito. Lange tijd was het alleen nodig om kinderen op cognitief gebied te volgen. Dat betekent dat er alleen naar het kind gekeken werd op leergebied. Inmiddels is besloten dat kinderen ook op sociaal-emotioneel gebied gevolgd moeten worden.

Wat is het leerlingvolgsysteem?

Cito is een bedrijf uit Arnhem dat zich heeft gespecialiseerd in het vervaardigen van toetsen voor allerlei niveaus. Zij maken ook elk jaar de befaamde Cito eindtoets, die in februari in groep 8 wordt afgenomen. Die toets wordt waarschijnlijk in de toekomst verschoven naar april of zelfs naar juni.

Gedurende de hele schoolcarrière van uw kind wordt uw zoon of dochter getoetst. Het begint in de kleuterklas als de kinderen de toetsen Ordenen en Taal voor Kleuters moeten doen. In groep 3 worden een aantal toetsen afgenomen zoals de toetsen Reken en Wiskunde, Begrijpend Lezen en SVS (Spelling). Deze toetsen worden over het algemeen in januari en in juni afgenomen. U kunt dus vlak voor de zomervakantie en in februari vragen hoe uw kind de toetsen heeft gemaakt.

Waarom worden de toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen?

Gedurende het hele schooljaar wordt uw kind op verschillende manieren beoordeeld. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een observatie van de leerkracht, of door een toets die mij de methodes horen. Kinderen krijgen bijvoorbeeld na elk lesblok een toets voor rekenen en ze worden vaak getoetst op het gebied van topo en spelling. Deze toetsen geven de leerkracht een goed inzicht in wat uw kind kan en weet. Waarom dan toch dat leerlingvolgsysteem? Het leerlingvolgsysteem is opgezet om kinderen ongeacht de stof die ze geleerd hebben te toetsen. Deze toetsen geven een onafhankelijk beeld van de prestaties van uw kind. Daarnaast worden de uislagen van uw kind vergeleken met alle kinderen in Nederland waardoor de school goed in beeld kan krijgen waar ze als school staan.

Wat gebeurt er met de uitslagen?

De leerkracht van uw kind kijkt de toetsen na en zetten de scores om in een letter. De letters A t/m E worden gebruikt:
  • A = bovenste 25% van alle leerlingen scoort een A
  • B = alle leerlingen met een score boven het gemiddelde scoren een B
  • C = 25 % van de leerlingen die vlak onder het gemiddelde scoren krijgen een C
  • D = Leerlingen met een score die valt tussen de 10 en 25 % krijgen een D
  • E = Leerlingen met een score in de laagste 10% krijgen een E

Naar aanleiding van de scores wordt een lijst gemaakt. De leerkracht kijkt vooral naar de kinderen met een D en een E score, omdat die extra uitleg nodig hebben. Kinderen met een A en een B score begrijpen de stof die getoetst is goed. De leerlingen met een C score moeten goed in de gaten gehouden worden.

Wat doet de leerkracht met de uitslagen?

Als het goed is, bespreekt de leerkracht de uitslagen met u. Zeker als uw kind wat langer op school zit, kunt u de ontwikkeling van uw kind per vakgebied heel mooi bekijken op grafieken die in het programma van Cito kunnen worden gemaakt. Mocht uw school de toetsgegevens niet zelf geven, dan moet u er om vragen. Het is ten slotte uw kind dat daar op school zit.

De leerkracht zal de toetsen van de leerlingen met een E en een D grondig analyseren. Uit die analyse blijkt waar de leerling moeite mee heeft. Met behulp van de analyse uitslag stelt de leerkracht een plan op, dat moet resulteren in een hogere score bij de volgende toets.

Wat hebt u aan het leerlingvolgsysteem?

Zoals al eerder gesteld, kunt u met behulp van het leerlingvolgsysteem zin hoe uw kind zich ontwikkelt. In de grafiek kunt u terugzien wat er met uw kind is gebeurd tijdens de schooltijd. Periodes waarin uw kind niet goed in zín vel zat, kunt u bijvoorbeeld herkennen aan lagere scores.

De uitslagen van het leerlingvolgsysteem laten zien wat voor soort kind u hebt op het gebied van leren. U kunt ook rekening houden met een vervolgschool als u bijvoorbeeld in groep 7 de grafieken bekijkt. Leerlingen die vooral een C, een D of een E scoren, zullen waarschijnlijk naar het VMBO gaan. Leerlingen met vooral een B score gaan meestal naar de HAVO en leerlingen die overwegend een A scoren gaan vaak naar VWO of HAVO. Dit is natuurlijk geen vastgelegde regel, maar wel een richtlijn die u kunt hanteren.
© 2011 - 2017 Hjalmar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsOnverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsDe score voor de Cito-toets is in belangrijke mate bepalend voor de keuze van een vervolgopleiding van een kind. Is de s…
Welke Cito-score is nodig voor de havo?Welke Cito-score is nodig voor de havo?Elk jaar leggen meer dan 150.000 achtstegroepers de Cito-toets af. Hoewel het basisonderwijs wordt gestimuleerd om de Ci…
Lakeside Darts World Championship 2008: resultatenDe jaarlijkse wereldkampioenschappen darts worden traditiegewijs in Lakeside gehouden. Hieronder vindt u het speelschema…
Met welke score voor de CITO-toets mag je naar het VWO?Met welke score voor de CITO-toets mag je naar het VWO?Jaarlijks leggen meer dan honderdduizend basisscholieren van groep 8 de CITO-toets af. Een deel van de kinderen hoopt, a…
De normering van CitoDe normering van CitoMet ingang van het schooljaar 2014/2015 is de normering van het Cito aangepast. Sindsdien werken alle basisscholen die g…

Reageer op het artikel "Het Cito leerlingvolgsysteem"

Reacties

Sasejeloab, 18-02-2016 09:24 #3
Misschien een hele rare vraag maar ik kreeg net het rapport van me dochtertje in handen en ben echt geschrokken van de niveaus wat er uit is gekomen. in groep 1 en 2 waren alle testen bij haar op niveau A plus t-m laag A niveau, nu in groep 3 eerste testen scoort ze ineens niet hoger dan laag D en E niveau.
Het klopt niet met het beeld wat ze laat zien en horen thuis en haar houding tegenover school. Ze huilt als het weekend is want ze wil naar school laat staan met vakanties.
Ze heeft zware reuma en zelfs met reuma aanval (ze kan dan alleen nog haar handen gebruiken) moet ik van haar de rolstoel klaarzetten want ze moet en zal naar school gaan.
Er is niks veranderd in de thuissituatie dus daar kan ik het ook niet in zoeken!
Snap het gewoon echt even niet! Enige wat ik kan bedenken is dat het misschien de overgang kan zijn van kleuterklassen naar groep 3, maar dan nog?

Elmaaroufi, 27-01-2014 11:43 #2
Mijn zoon scoorde altijd D en E, hij zit nu in groep zeven en ineens krijgt hij eindelijk door dat je soms ook moet leren. vanaf t school jaar begon haalde hij mooie cijfers op zijn rapport laagste was een 8 tm 9,5. nu heeft hij in januari citos gehad scoorde voornamelijk B en een 1C en deze week heeft hij nog lezen maar daar scoort hij altijd A in. dus mijn vraag als hij zo blijft presteren kan hij dan naar de Havo en worden de afgelopen jaren hem vergeven?

Mvg,

Fm Wijnen, 26-03-2013 15:33 #1
L.S.
ik krijg verschillende grafieken binnen vanuit het LVS van basisscholen
1e versie gaat met ABCDE: zoals u hierboven beschrijft
2e versie gaat over I, II, III, IV, V

kan ik simpelweg zeggen de I = de oude A, de II = de oude B etc of verandert nu de interpretatie van de nieuwe systematiek.

groeten

Infoteur: Hjalmar
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!