InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom Pasen

Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom Pasen

Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom Pasen Pasen leent zich goed voor tal van leuke lessuggesties voor kleuters. Hierbij wordt al gauw gedacht aan knutselactiviteiten, maar ook rekenactiviteiten kunnen prima worden gehouden rondom het thema Pasen. Enkele mogelijkheden zijn: tellen met paaseitjes, Mix en Koppel en leuke dobbelspelen rondom het thema Pasen.

Rekenen en kleuters

Door de jaren heen is voorschoolse educatie steeds belangrijker geworden. Al in de kleuterklas zullen een aantal doelen moeten worden behaald, wil een kleuter in groep 3 kans van slagen hebben. Hierbij zijn vooral de taal en rekendoelen van groot belang. Wat betreft rekenen zal een kleuter tot 20 moeten kunnen tellen en ook de getalsymbolisatie van deze cijferreeks moet in orde zijn. Daarnaast zal er aandacht besteed moeten worden aan de rangtelwoorden en begrippen als meer en minder, evenveel etc. Een ouder wil in beginsel altijd dat haat kind deze de basisdoelen gaat behalen.
De volledige doelen zijn te downloaden op: www.taalrekenen.nl

Rekenspelletjes thema Pasen

Voor jonge kleuters kun je heel goed leuke rekenactiviteiten organiseren rondom Pasen. Een leuk dobbelspelletjes die je heel goed aan elk thema kunt aanpassen is Collor en Roll dat je voor de jongste kleuters met één dobbelsteen kunt spelen en voor de wat oudere kleuters met twee dobbelstenen. De bedoeling hierbij is dat de ogen van de dobbelsteen worden opgeteld. De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en kleuren het vakje op de kleurplaat met het getal dat overeenkomt met het aantal ogen op de dobbelsteen.
Een ander mogelijkheid is een variant op het spel Jumbolino. Deze variant kun je prima zelf maken. Zoek een leuke paaskleurplaat of afbeelding en plak deze op een vel papier met een aantal paaseieren. Zet in de paaseieren de gewenste cijfers. Lamineer het vel papier en je spel is klaar! De kinderen spelen dit spel wederom in een groepje. Iedere keer wanneer ze met de dobbelsteen gooien mogen ze op het behaalde cijfer een fische leggen.

Mix en Koppel

Een leuk spel, waarbij de hele klas tegelijkertijd in actie kan komen, is Mix en Koppel. Dit spel dat tot de cooperatieve werkvormen hoort, kun je eveneens in elke thema en moeilijkheidsgraad maken. Je kunt zelf kaartjes maken, maar ook een al kant en klaar memory spel gebruiken. Het gaat er bij Mix en Koppel om dat de leerlingen allemaal een kaartje krijgen. Op teken van de leerkracht gaan zij speuren naar het kaartje dat bij hun eigen kaartje hoort. Je kunt hierbij denken aan afbeeldingen en getallen, waarbij het gaat om getalsymbolisatie, maar je kunt er ook prima een taalspelletje van maken, waarbij de kinderen moeten zoeken om de rijmwoorden.
Een leuke website waar veel gratis downloads te halen zijn en waar je o.a leuke spelen en Mix en Koppel kaartjes kunt downloaden in tal van thema is: www.sparklebox.co.uk

Tellen met paaseieren

Leuk is het om rond Pasen een "kip" in de klas te laten komen. Dagelijks legt deze kip een aantal eieren. De kinderen zullen elke ochtend nieuwgierig zijn hoeveel eieren deze kip gelegd heeft. Laat de kinderen raden en vervolgens tellen. Je kunt de hoeveelheden bijhouden in een grafiek. Je kunt dan ook nog verder gaan met vragen zoals: Heeft de kip vandaag meer of minder eieren gelegd dan gisteren?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.makinglearningfun.nl
  • www.sparklebox.co.uk
  • www.taalrekenen.nl

Reageer op het artikel "Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom Pasen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 25-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Pasen
Schrijf mee!