InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?

Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?

Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy? Er zijn verschillende accountancy opleidingen in Nederland, maar voor welke kun je het beste kiezen? Wil je dichtbij huis of toch naar een leuke studentenstad verhuizen? Hierbij alle opleidingen die accountancy faciliteren op het HBO en ervaringen met de opleiding Accountancy aan de Hanzehogeschool te Groningen.

Scholen die HBO Accountancy aanbieden

De volgende scholen bieden de HBO opleiding Accountancy aan en daarachter staat tussen haakjes de ranking die het blad Elsevier geeft voor het scoren op faciliteiten, inrichting, onderwijs, docenten, toetsing en organisatie die is gebaseerd op het jaar 2010. De scholen op alfabetische volgorde zijn:
  1. AVANS hogeschool, Breda (4)
  2. AVANS hogeschool, Den Bosch (1)
  3. Christelijke hogeschool Windesheim, Zwolle (4)
  4. Fontys hogeschool, Eindhoven (8)
  5. Haagse hogeschool, Den Haag (8)
  6. HAN, Arnhem (8)
  7. HAN, Nijmegen (4)
  8. Hanzehogeschool, Groningen (2)
  9. Hogeschool INHOLLAND, Alkmaar (8)
  10. Hogeschool INHOLLAND, Diemen (16)
  11. Hogeschool INHOLLAND, Rotterdam (16)
  12. Hogeschool Rotterdam, Rotterdam (13)
  13. Hogeschool Utrecht, Utrecht (16)
  14. Hogeschool Zuyd, Sittard (4)
  15. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam (13)
  16. Noordelijke hogeschool, Leeuwarden (13)
  17. Saxion hogeschool, Deventer (2)
  18. Saxion hogeschool, Enschede (8)

Voor meer informatie over de opleidingen op de scholen, verwijs ik door naar de websites van de scholen. Velen bieden een algemeen eerste jaar (of anderhalf jaar) waarbij je ook nog kunt overstappen naar gerelateerde opleidingen (zoals bedrijfseconomie, fiscaal, financial service management).

Hoe kiezen?

Het kiezen van een goede HBO kan afhangen van verschillende factoren die per persoon kunnen verschillen. Belangrijk om af te vragen is:

Wil ik op kamers?
Zoek je een studie dichtbij het ouderlijk huis of wil je op kamers gaan. Dat is een vraag die je jezelf moet gaan stellen. Wil je dichtbij het ouderlijk huis blijven wonen dan is het goed om naar opleidingen te kijken die in de buurt worden gegeven. Wellicht kun je vrienden/kennissen vragen naar ervaringen bij de opleidingen. Zorg er wel voor dat je vraagt naar de opleiding Accountancy een andere opleiding (fysiotherapie) bij dezelfde instelling kan heel anders zijn. Als je op kamers wilt dan kun je verder rondkijken. Wil je bijvoorbeeld naar een 'goedkopere' stad, naar een echte studentenstad of kies je voor een stad waar veel van je vrienden zitten. Naar een nieuwe stad verhuizen heeft voor- en nadelen. Voordelen zijn dat je alles leert kennen van een geheel nieuwe stad en dat je door studie- en studentenverenigingen nieuwe mensen kunt leren kennen. Nadeel is dat je in het begin weinig mensen kent en moeilijk bijvoorbeeld een kamer kunt vinden. Aan te raden is om aan te sluiten bij studie- en/of studentenverenigingen, zodat je de stad en haar studenten leert kennen.

Wil ik eventueel mijn master in dezelfde stad volgen?
De master Accountancy wordt op een aantal plaatsen aangeboden in Nederland. Als je van plan bent om echt verder te gaan, is het handig om te kijken waar die wordt aangeboden. In voltijd is de master zelfs te volgen in één jaar op de Rijksuniversiteit te Groningen. Als je al in de stad woont en de HBO opleiding hebt gedaan dan is dat natuurlijk ideaal. Een kanttekening is wel dat de colleges van de voltijd master bijna alleen gegeven worden op vrijdag (uitzondering in eerste semester op donderdag ook nog) en dat het reizen vanuit andere steden goed te doen is. Het nadeel kan zijn dat je vroeg je bed uit moet.

Wil ik naar een goede hogeschool?
Als toekomstig accountant is het belangrijk om naar een goede hogeschool te gaan. Dit met name ook om de vervolgopleidingen die je nog moet doen voordat je accountant bent. Na je HBO volgen een master en een post master en de HBO opleiding is dus echt de basis. En ook hier geldt dat het fundament goed moet zijn, wil je succesvol je vervolgopleidingen ook afmaken. Goede scholen kun je opzoeken door gepubliceerde lijsten van goede hogescholen en door te zoeken op nieuws over de opleiding bij de hogeschool. Ook informatie uit eerste hand kan waardevol zijn. Ook de reputatie die een school in zijn algemeen heeft, kan een aanleiding zijn om er juist wel of juist niet voor te kiezen.

Zoek ik naar ruime mogelijkheden om stages, scripties en werk te kunnen zoeken?
De keuze kan ook afhangen van de mogelijkheden die een stad kan bieden. Tijdens je opleiding heb je een stageplek nodig, een scriptieplek en na je opleiding natuurlijk een werkplek. Hogescholen in kleinere plaatsen hebben meestal een beperkter aanbod in deze plekken, helemaal als je ook zoekt naar een plek bij een big4 kantoor. Stagelopen is vrij intensief en dat wordt helemaal intensief als je ook nog een hoge (> uur) reistijd hebt.

Mijn ervaring Hanzehogeschool Accountancy Groningen

De opleiding waar ik voor gekozen heb is de Hanzehogeschool te Groningen. Groningen is een bruisende studentenstad met een goede reputatie. De stad is van alle gemakken voorzien, heeft relatief goedkope kamers, is overzichtelijk en veilig voor de student. Het kent vele studie-, studenten-, en sportverenigingen en heeft daarnaast gerenommeerde opleidingen. De Hanzehogeschool is een fijne hogeschool om naar toe te gaan, de faciliteiten zijn over het algemeen goed. De docenten van de opleiding accountancy zijn erg betrokken en de kwaliteit van het onderwijs is, in mijn ogen, erg hoog. Een goede inzet voor de opleiding is vereist, het is geen gemakkelijke opleiding. Met een juiste houding en een actieve instelling kunnen het vier (of meer) hele fijne jaren zijn! Wil je echt verder ontwikkelen en kennis maken met het vak dan is het aan te raden om actief lid te worden van de actieve studievereniging.

Lees verder

© 2011 - 2014 Annfinance, gepubliceerd in Diversen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten accountantKosten accountantEen goede accountant kan u veel geld opleveren en is zijn prijs waard. Wat kost een accountant eigenlijk? Wat doet een a…
Startsalaris per opleiding en sectorStartsalaris per opleiding en sectorDe website van Studiekeuze123 wil studenten nog een extra overweging meegeven voordat ze gaan studeren: een indicatie va…
De Accountancy Portal App: spaart accountant moeite en tijdDe Accountancy Portal App: spaart accountant moeite en tijdEen ware vloed aan algemene apps voor grote gebruikersgroepen is voorbijgekomen. Inmiddels is echter ook de markt aangeb…
Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)Enkele Belgische hogescholen bieden de richting “Bachelor in het Bedrijfsmanagement” aan hun studenten aan. Wat houdt de…
Universiteit van MaastrichtDe Universiteit ligt een beetje in de uithoek van het land en is daardoor iets minder bekend, maar niet minder goed dat…
Bronnen en referenties
  • Elsevier, de beste HBO opleidingen te raadplegen via internet

Reageer op het artikel "Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?"

Infoteur: Annfinance
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!