Célestin Freinet – Freinetonderwijs

Célestin Freinet was een Franse leraar. Hij gaf les op een school met veel te grote klassen en veel te weinig onderwijsmiddelen. De kinderen in de klas waren niet gemotiveerd om te leren. Freinet ontdekte dat de kinderen wel heel leergierig waren als hij ze mee naar buiten nam. Zo ontstonden er bij Freinet ideeën om de interesses die de kinderen wel degelijk hadden, ook binnen de schoolmuren tot leven te brengen.

Uitgangspunten

  • Leren volgens de natuurlijke methode: ontdekkend leren. De leerstof moet aansluiten bij de ervarings- en interessewereld van het kind.
  • Tastenderwijs uitproberen van nieuwe mogelijkheden. Het is van belang dat je openstaat voor nieuwe situaties en dat je die al tastend en gissend onderzoekt.
  • Vorming voor en door werk. Freinet ziet werk als een behoefte. Kinderen hebben uit zichzelf een behoefte om te werken. Als het om zinvol en inspirerend werk gaat, geeft dat een diepe voldoening.

De school

Een freinetschool lijkt op een werkplaats. De klas is ingedeeld in werkhoeken, waar kinderen alleen of samen met anderen werken aan een zelfgekozen activiteit. Kinderen nemen de kennis niet passief op, maar zijn actief aan het werk met het materiaal dat uitnodigend in de werkhoeken klaar ligt.

Leerkracht

De leerkracht creëert voorwaarden waaronder kinderen kunnen leren volgens de natuurlijke methode. De leerkracht creëert situaties die kinderen aanspreken, zowel in de klas als daarbuiten. Hij begeleidt de kinderen in hun ontdekkingstocht en leert ze kritisch kijken. De leerkracht benadrukt de positieve resultaten van het kind, zodat het niet ontmoedigd raakt door mislukkingen.

Leerkrachten en kinderen overleggen samen wat er in de klas en op school gebeurt. Samen met de kinderen worden schoolactiviteiten gepland, het algemene plan, het jaarplan, het weekplan en het dagplan. De kinderen geven dus zelf actief inhoud aan het hele onderwijsproces en kunnen heel goed duidelijk maken wat ze willen.
De kinderen krijgen veel ruimte om eigen keuzes te maken. De leerkracht geeft hier wel structuur aan, afhankelijk van wat een kind aankan. Hij zorgt dat het in de groep lekker loopt, en motiveert en stimuleert waar nodig is.

Drukpers/computer

Met de ervaringen die de kinderen opdoen, creëren zij hun eigen lesmateriaal. Daarvoor gebruiken zij de drukpers die zo kenmerkend is voor het freinetonderwijs, al wordt die steeds meer vervangen door de computer. De kinderen maken hiermee hun eigen teksten. Ze zetten hun ervaringen op papier. Lezen en schrijven is zo een zinvolle bezigheid. Ook kinderen die nog niet kunnen lezen, gebruiken de drukpers. Ze drukken er hun eigen tekeningen mee af, voorzien van een eigen tekst die door de leerkracht is opgeschreven.
De zelfgemaakte teksten nemen een belangrijke plaats in op een freinetschool. De kinderen gebruiken de zelfgemaakte teksten niet alleen op hun eigen school, ook andere scholen gebruiken ze.

In de praktijk

In de praktijk is het niet zo dat freinetscholen helemaal zonder lesboeken en –methoden werken. Maar je zult er vaak andere methoden tegenkomen dan op een gewone school. Zelfontdekkend bezig zijn in de werkelijke wereld blijft daarbij een uitgangspunt.
© 2010 - 2024 Rosie86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Célestin Freinet en het freinetonderwijsCélestin Freinet en het freinetonderwijsCélestin Freinet werd geboren in het jaar 1896. Hij was een dorpsonderwijzer uit Frankrijk. In zijn klassen merkte hij d…
FreinetonderwijsFreinetonderwijsDe school van ‘vroeger’ (die van alle neuzen dezelfde kant op en koppen dicht) bestaat niet meer. Sinds de invoering van…
ReformpedagogiekRond 1900 ontstond er onvrede over het oude 19e eeuwse schoolsysteem. Men vond dat de individuele vrijheid teveel ingepe…
Pedagogische stromingen in het onderwijs (basisschool)Pedagogische stromingen in het onderwijs (basisschool)In Nederland zijn veel verschillende soorten basisscholen te vinden. Er is het zogenaamde reguliere/openbare onderwijs e…

Peter Petersen JenaplanonderwijsPeter Petersen, de grondlegger van de jenaplanschool, was de oudste van zeven kinderen in een boerengezin in Duitsland.…
Hoogbegaafdheid in het onderwijsKinderen verschillen van elkaar door het tempo waarin zij zich ontwikkelen en door de kwaliteit van die ontwikkeling. Ho…
Bronnen en referenties
  • Werken in het basisonderwijs - Marijke van Eijkeren
Rosie86 (53 artikelen)
Gepubliceerd: 15-11-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.