InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Gezakt voor de Havo! Wat nu?

Gezakt voor de Havo! Wat nu?

Gezakt voor de Havo! Wat nu? Je hebt hard gestudeerd en gezwoegd, maar het mocht niet baten: je bent gezakt. Balen! En nu? Hoe moet je verder zonder Havo-diploma?

Het VAVO

VAVO staat voor Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs. Als je ouder bent dan 18 kun je het nog eens proberen op het volwassenenonderwijs. Maar ook als je 16 of 17 bent, kun je door je decaan 'uitbesteed' worden. Het VAVO is bedoeld voor net gezakte leerlingen, leerlingen die vastlopen in het reguliere onderwijs, gehandicapten, die niet altijd gemakkelijk een plaats vinden in het reguliere onderwijs, volwassenen die alsnog hun diploma willen behalen en volwassenen die hun ontwikkeling willen vergroten.

Op het VAVO kun je je diploma op verschillende manieren behalen. Als je gezakt bent voor je examens, hoef je alleen de vakken over te doen waar je voor gezakt bent. Mocht je toch het hele pakket willen doen, dan kan dat ook. Je kunt ook je vakken spreiden over meerdere jaren. Meestal doe je dan de helft van je vakken in het ene jaar, en de andere helft in het daarop volgende jaar. Voor de behaalde vakken krijg je certificaten die tien jaar geldig zijn. Heb je alle certificaten gehaald, dan kun je ze inruilen voor een compleet diploma. Dit wordt 'sprokkelen' genoemd.

Het VAVO wordt voornamelijk door ROC's gegeven.

Het MBO

Ben je de Havo helemaal zat en wil je het echt niet meer overdoen? Dan kun je er ook voor kiezen om een MBO-opleiding te gaan volgen. Eén van de toelatingseisen van MBO-opleidingen is, naast een VMBO-diploma, een overgangsbewijs van Havo 3 naar Havo 4. Oftewel: als je het 3e jaar van de Havo succesvol hebt afgerond, dan kun je een MBO-opleiding volgen.

Omdat een MBO-opleiding zich al specialiseert in een bepaald vak, wordt de leerstof hier ook op gespecialiseerd. Als je dus een MBO-opleiding kiest waar je je voor interesseert, zullen de lessen die je daar volgt en de stof die je moet leren je ook meer interesseren. Iets leren wat je echt wilt leren is vaak makkelijker dan iets leren waar je totaal geen interesse voor hebt. Het feit dat je dingen leert die je ook echt wilt weten stimuleert en motiveert je om je best te gaan doen. Daarom is een MBO-opleiding misschien een aantrekkelijker vervolg dan het examenjaar over te doen.

Let wel: als Havo-scholier heb je vaak een ander niveau dan een VMBO-scholier, omdat je hersens anders werken. Het MBO is daarom misschien niet uitdagend genoeg. Een gebrek aan uitdaging kan een gebrek aan stimulatie en motivatie betekenen, waardoor je laks wordt, minder hard gaat werken en misschien zelfs je opleiding niet haalt. Kijk hiervoor uit.

Wanneer je een MBO-opleiding van niveau 4 hebt afgerond, kun je doorstromen naar de HBO.

Het Toelatingsexamen

Als je bij aanvang van je vervolgopleiding 21 jaar of ouder bent, kun je ook een toelatingstest doen. Deelname aan een toelatingsexamen kost €225.-. Een toelatingsexamen test of je over de capaciteiten beschikt om een opleiding op HBO-niveau te volgen. De test bestaat uit de onderdelen woordenlijst, zinnen, analogiën, figuren reeksen, ruimtelijk inzicht en cijferreeksen. Op basis van de resultaten van het toelatingsexamen beslist de Examencommissie of je toegelaten wordt tot de HBO-opleiding.

Geen paniek dus, als je gezakt bent!
Zoals je ziet zijn er nog opties genoeg. Zakken voor je examen is niet het einde van de wereld. Ontspan je dus en doe wat jou het beste lijkt!
© 2010 - 2017 Mylene0707, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hbonederland.nl/nl/toelating-en-inschrijving/toelatingseisen/?gclid=CL6U1PSe4qECFVOY2AodOkrPJw http://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet_algemeen_volwassenenonderwijs Informatie van de Hogeschool Leiden over het toelatingsexamen voor de opleiding Toegepaste Psychologie

Reageer op het artikel "Gezakt voor de Havo! Wat nu?"

Reacties

David, 06-05-2012 23:00 #2

Gerda, 02-11-2010 07:45 #1
Onze zoon heeft de havo overgang van 3 naar 4. we zijn daarna naar het buitenland verhuist, en hij volgt nu via LOI de bovenbouw havo. hij heeft staatsexamens afgelegd voor 4 vakken. havo. helaas 3 onv. (een 4, 5, 5,en een 6) en hierdoor niet gemotiveerd om examen af te leggen voor de andere 4 vakken. hij maakt nu voor 6 vakken alle lessen voor een certificaat (2 vakken laat hij vallen) maar kan hij daarmee wel een mbo opl. op nivo 4 gaan volgen? Of heeft u een andere suggestie?

Infoteur: Mylene0707
Gepubliceerd: 21-05-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!