InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Technische Universiteit Eindhoven: bachelorstudies 2017

Technische Universiteit Eindhoven: bachelorstudies 2017

Technische Universiteit Eindhoven: bachelorstudies 2017 De Technische Universiteit Eindhoven is een van de drie technische universiteiten in Nederland. De andere twee liggen in Delft en in Enschede. De universiteit werd opgericht in 1956. Anno 2017 worden op de TU in Eindhoven vijftien bachelorstudies aangeboden aan negen verschillende faculteiten. Op de QS World University Rankings staat de TU/e op een 121e plaats. Daarnaast ligt de TU/e in de brainport area, een gebied met heel veel technologische bedrijven, waarvan er velen ook samenwerken met de universiteit.

De faculteiten

De Technische Universiteit Eindhoven heeft in totaal negen faculteiten. Deze bieden in totaal vijftien verschillende bacheloropleidingen aan. De meesten hiervan hebben Engels als voertaal, al zijn er wel nog een paar die hoofdzakelijk in het Nederlands zijn. De negen faculteiten zijn:
  • Biomedische Technologie
  • Bouwkunde
  • Electrical Engeneering
  • Industrial Design
  • Industrial Engeneering & Innovation Sciences
  • Scheikundige Technologie
  • Technische Natuurkunde
  • Werktuigbouwkunde
  • Wiskunde en Informatica

De bacheloropleidingen

De faculteit Biomedische Technologie

Deze faculteit biedt twee bacheloropleidingen aan. Namelijk Biomedische Technologie en Medische Wetenschap en Technologie. De studies hebben een aantal overeenkomsten. Beiden gaan over het toepassen van de techniek in de medische wereld. Het verschil tussen beide opleidingen is dat Biomedische Technologie iets meer nadruk legt op de techniek, terwijl Medische Wetenschap en Technologie zich meer focust op de biologische kant.

De faculteit Bouwkunde

De faculteit bouwkunde biedt zoals de naam het al doet vermoeden de studie bouwkunde aan. Hierin leer je hoe je gebouwen het beste kunt ontwerpen. Daarnaast krijg je vakken als stedenbouw en management.

De faculteit Electrical Engeneering

Aan de faculteit Electrical Engeneering kun je twee verschillende bacheloropleidingen doen: Electrical Engeneering en Automotive. Bij Electrical Engeneering leer je alles over electriciteit en hoe je dit kunt toepassen in de moderne techniek. Automotive heeft veel overeenkomsten met deze opleiding, maar bij Automotive wordt alles specifiek op de auto gericht. Daarnaast zitten er componenten in van werktuigbouwkunde.

De faculteit Industrial Design

Bij de studie Industrial Design leer je alles over het ontwerpen van nieuwe innovatieve ideeën en technieken. Je werkt veel samen in groepen aan projecten en wordt begeleid door een kenner.

De faculteit Industrial Engeneering & Innovation Sciences

Deze faculteit biedt drie bachelorstudies aan. De eerste is Technische Bedrijfskunde. Hier leer je techniek toepassen in het bedrijfsleven. Je leert bedrijfsprocessen optimaliseren en ook leer je iets over organisatie. De tweede studie aan deze faculteit is Sustainable Innovation. Bij deze studie leer je alles over duurzaamheid in de techniek. Ook leer je over de sociale, maatschappelijke en economische gevolgen van duurzame technologieën. De laatste studie is Psychology and Technology. Bij deze studie leer je wat technologie met mensen doet. Ook leer je hoe je de technologie optimaal kunt laten werken voor mensen.

De faculteit Scheikundige Technologie

Deze faculteit biedt de studie Scheikundige Technologie aan. Hierin leer je alles over scheikunde en hoe je scheikunde kunt gebruiken voor nieuwe technologieën.

De faculteit Technische Natuurkunde

Bij deze faculteit wordt de studie Technische Natuurkunde aangeboden. Bij deze studie leer je de theorie van natuurkunde en hoe je dit kunt toepassen in de praktijk.

De faculteit werktuigbouwkunde

Bij Werktuigbouwkunde leer je hoe je nieuwe technologieën moet ontwerpen en maken. Daarnaast leer je hoe je bestaande producten kunt verbeteren. Veelal doe je dit in groepen.

De faculteit Wiskunde en Informatica

Ten slotte de faculteit Wiskunde en Informatica. Deze faculteit biedt drie bacheloropleidingen aan. Als eerste Technische Wiskunde. Hier leer je de theorie van de wiskunde, maar ook hoe je deze in de praktijk kunt toepassen. Dit leer je door modelleerprojecten. Bij de studie Software Science leer je computers werken en wat je er allemaal mee kunt doen. Computers kunnen steeds meer en bij deze opleiding leer je alles over de mogelijkheden hiervan. Als laatste is er nog de opleiding Data Science. Deze opleiding wordt samen met de universiteit van Tilburg aangeboden. Dit betekent dat er zowel in Eindhoven als in Tilburg college wordt gegeven. Het gaat over het gebruik van data om nieuwe technologieën te ontwikkelen en oude te verbeteren.

Overzicht

Hieronder volgt een compleet overzicht van alle faculteiten en bachelorstudies.

Biomedische Technologie

  • Biomedische Technologie
  • Medische Wetenschap en Technologie

Bouwkunde

  • Bouwkunde

Electrical Engeneering

  • Electrical Engeneering
  • Automotive

Industrial Design

  • Industrial Design

Industrial Engeneering & Innovation Sciences

  • Technische Bedrijfskunde
  • Sustainable Innovation
  • Psychology & Technology

Scheikundige Technologie

  • Scheikundige Techologie

Technische Natuurkunde

  • Technische Natuurkunde

Werktuigbouwkunde

  • Werktuigbouwkunde

Wiskunde en Informatica

  • Technische Wiskunde
  • Software Science
  • Data Science
© 2017 Gujanator, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De drie Nederlandse Technische UniversiteitenDe drie Nederlandse Technische UniversiteitenJe bent klaar voor je volgende studie en je vindt de techniek interessant, dan is het goed om te weten dat je in Nederla…
Wat is de harde knip?Wat is de harde knip?In 2012-2013 wordt “de harde knip” landelijk doorgevoerd op iedere universiteit. Wat is de harde knip? Wat zijn de gevol…
Universitaire masters internationale betrekkingenUniversitaire masters internationale betrekkingenAls je een master zoekt op het gebied van internationale betrekkingen, kun je bij een aantal universiteiten terecht. Hie…
Het kiezen van een vervolgopleiding, Van VWO naar WOHet kiezen van een vervolgopleiding, Van VWO naar WOHet kiezen van een vervolgopleiding na je VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) is niet altijd gemakkelijk. Vee…
Instellingsgeld; wat kost een tweede studieHet instellingsgeld voor een tweede studie is sinds september 2010 ingevoerd.Met deze regeling moet in bepaalde gevallen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Technische Universiteit Eindhoven: bachelorstudies 2017"

Infoteur: Gujanator
Gepubliceerd: 06-03-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!