InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Journalistiek: De Opleiding

Journalistiek: De Opleiding

Journalistiek: De Opleiding De hbo-opleiding journalistiek leidt je op tot een goede allround journalist. Deze opleiding duurt 4 jaar en bereidt je goed voor op de wereld van de media en de communicatie. Het is een redelijk brede opleiding en daardoor kan je hiermee verschillende beroepen gaan doen. Er zijn verschillende capaciteiten waar je over moet beschikken als je deze studie wilt doen.

Omschrijving vakgebied

De opleiding Journalistiek is een hbo-opleiding die je opleidt een goede allround journalist te worden. Het brengt je thuis in de wereld van communicatie en media. Je leert om te gaan met maatschappelijke ontwikkelingen en informatiemanagement. Met deze opleiding kan je natuurlijk journalist, maar ook woordvoerder, persvoorlichter, communicatiemanager, programmamaker, producer of PR-functionaris worden. Dit is omdat deze beroepen redelijk dicht bij elkaar liggen.

Benodigde capaciteiten

Als je aan een studie begint wil je natuurlijk weten hoe groot je kansen zijn dat je deze studie succesvol weet af te ronden. Er zijn bepaalde capaciteiten waar je over moet beschikken om deze studie met plezier te kunnen volgen. De belangrijkste competenties:
  • Brede interesse en een algemene ontwikkeling
  • Analytisch vermogen, goed verbanden kunnen leggen
  • Een goede kennis van talen is ook een must; je moet goed Nederlands en Engels kunnen
  • Doorzettingsvermogen: als je straks journalist bent moet je hier zeker over beschikken
  • Initiatief kunnen nemen
  • 'Thinking out of the box': het vermogen om creatief te zijn kan jou onderscheiden van andere journalisten. Dit is dus erg belangrijk als je het ver wil schoppen!

Programma

Voor een HBO journalistiek moet je normaal gesproken 4 jaar studeren. In het eerste jaar leer je vooral de basisprincipes van de journalistiek. Je krijgt vakken als politiek, recht, geschiedenis, economie, kunst, cultuur en geografie. Ook krijg je Engels. Hierna leer je veel over het opzoeken van informatie en beoefen je meer praktische dingen. Je moet in het derde jaar een hoofdvak kiezen (televisie, radio, dagblad, tijdschrift, digitale media of redactionele vormgeving). Een bijvak kiezen moet ook nog; iets dat over inhoudelijke journalistiek gaat. Er wordt veel theorie gegeven en ook gastcolleges, maar er zijn ook praktische opdrachten die je moet uitvoeren (met name als je de richting tijdschrift of dagblad kiest).

Dit is algemeen. Het kan zijn dat bepaalde hogescholen ietwat afwijken van dit programma door andere (bij)vakken te bieden. Toch blijft het doel hetzelfde; de student opleiden tot een goede journalist.

Vereiste vooropleiding

Met welk profiel op de middelbare school kun je tot deze opleiding toegelaten worden? Welke vakken zijn extra gewenst? Is er ook sprake van een toelatingsonderzoek en waaruit bestaat dit dan? Met een havo- of vwo-diploma kan je worden toegelaten. Verder zijn er geen specifieke profieleisen. De aannameprocedure verschilt per Hogeschool, dus als je geïnteresseerd bent in de opleiding op een specifieke Hogeschool, is het aan te raden de bronnen te bekijken. Bij de Fontys Hogeschool Journalistiek vindt er een numerus fixus plaats. Dat wil zeggen; er zijn hier 300 plaatsen beschikbaar en je doet mee in de loting.

Andere mogelijkheden

Als je het niet ziet zitten een hbo-opleiding te volgen, maar wel ambities hebt om journalist te worden, is het ook mogelijk een aantal cursussen te volgen. Deze cursussen bereiden je ook voor een beroep als journalist. Verder zijn de studies Communicatie, Media en Journalistiek en Voorlichting ook prima om te doen.
© 2015 - 2017 Charohavermans, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Baankans journalistiekDe HBO opleiding journalistiek kent een grote instroom van studenten. Er zijn zoveel jongeren die journalist willen word…
Opleidingen met talenOpleidingen met talenOpleidingen met talen: Je wilt naar het HBO of de universiteit, maar welke opleiding moet je kiezen? Het aanbod aan ople…
Baankans HBO en WO-opleidingenVoor je aan een studie begint, is het handig om te weten hoe gunstig de toekomstperspectieven zijn binnen het beroep waa…
Opleidingen die geen baan opleverenOpleidingen die geen baan opleverenAls starter op de arbeidsmarkt is het belangrijke een gedegen opleiding gevolgd te hebben. Het is daarnaast ook van bela…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Bronnen en referenties
  • http://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/Journalistiek-voltijd/Toelatingseisen/Loting.htm
  • http://www.ncoi.nl/opleiding/HBO-opleidingen-HBO-Journalistiek.html?gclid=CICWv_j25sUCFQH4wgodxb4Axg
  • http://fontys.nl/journalistiek-voltijd/?gclid=COOk2Yv35sUCFSsCwwodPCwAFQ
  • http://www.nti.nl/hbo/korte-hbo-programma-s/kort-hbo-programma-communicatie-and-journalistiek/?gclid=CL39vJj35sUCFaeWtAodxBsA9w
  • http://www.hva.nl/onderwijs/themas/content/nl/media-en-communicatie/opleidingen/opleidingen.html

Reageer op het artikel "Journalistiek: De Opleiding"

Infoteur: Charohavermans
Gepubliceerd: 30-05-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!