InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Te laag of verkeerd schooladvies. Wat nu?

Te laag of verkeerd schooladvies. Wat nu?

Te laag of verkeerd schooladvies. Wat nu? In 2015 wordt de cito-toets vervangen door de centrale eindtoets. De bedoeling van deze maatregel is dat het schooladvies voortaan leidend wordt bij de keuze voor een middelbare school. Cito-scores zijn dan van minder belang. Maar soms zijn schooladviezen onbetrouwbaar. Wat kun je als ouder doen als je het gevoel hebt dat je kind een verkeerd schooladvies heeft gekregen?

Cito-toets wordt vervangen door centrale eindtoets

Groep acht is een spannende tijd voor veel ouders en kinderen. In groep acht valt er een belangrijke beslissing: de keuze voor het type vervolgonderwijs. Lange tijd was de uitslag van de Cito-toets zeer bepalend voor deze keuze. De Cito-toets was oorspronkelijk bedoeld om de schoolse vorderingen van een kind te meten. Maar de Cito-toets werd steeds meer een selectie-instrument. Veel middelbare scholen eisten een bepaald minimum op de Cito-toets. Met een lagere Cito-score kwam je er niet in, zeker niet op een populaire middelbare school.

Dit leidde vaak tot stress bij ouders en kinderen. Er hing veel af van één toetsmoment. Ook gebeurde het dat na afname van de Cito-toets de aandacht voor het onderwijs verslapte. Het eindoordeel was immers toch al gevallen. Maar de Cito-toets was halverwege februari, en dan zijn kinderen nog lang niet klaar met groep acht.

Daarom is besloten per 2015 de Cito-toets te vervangen door de centrale eindtoets. De centrale eindtoets meet de kennis die een kind op de basisschool heeft opgedaan. De centrale eindtoets wordt, rond april afgenomen. Zo blijven scholen in ieder geval tot en met april gemotiveerd om maximaal aandacht aan de lessen te besteden. Ook is deze datum voor veel middelbare scholen te laat om de scores nog mee te laten wegen bij het toelaten van een kind. Zo wordt 'het cijfertje' minder bepalend. Het schooladvies wordt nu leidend in het kiezen van een vervolgopleiding. Maar ook dit schooladvies heeft zo zijn tekortkomingen.

Schooladvies: Niet altijd even nauwkeurig

Veel leerlingen krijgen een te laag schooladvies. Soms komt dat omdat leraren een verkeerd beeld hebben van een kind. Denk aan kinderen die het stempeltje 'lastig' mee hebben gekregen. Voor hen is het moeilijk om toch te laten zien dat ze een hoger schooltype aan kunnen. Ook kunnen leraren verkeerd adviseren op basis van (onbewuste) vooroordelen. Vooral kinderen van allochtone ouders en laagopgeleide ouders zijn hier de dupe van. Kinderen die door slecht onderwijs niet hebben kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben, lopen ook risico een verkeerd advies te krijgen.

Sommige scholen adviseren stelselmatig lager dan op grond van de Cito-scores verwacht zou worden. Vooral in Friesland komt dit nogal eens voor. Andere scholen adviseren juist standaard te hoog. Volgens Sjoerd Slagter van de VO-raad zijn 15% van de schooladviezen onbetrouwbaar.

Verkeerd schooladvies, wat te doen?

Nu het schooladvies zwaarder mee gaat wegen, is het natuurlijk nóg belangrijker dat je kind een juist advies krijgt. Hoe kun je daarvoor zorgen? Je kunt altijd met docenten overleggen. Wat is hun beeld van je kind, en komt dit overeen met het beeld dat jij van je kind hebt? Helaas zijn niet alle scholen bereid hun advies bij te stellen na zo'n overleg. Dan heeft een advies meer iets van een oordeel!

De centrale eindtoets als second opinion

Gelukkig kan de centrale eindtoets als 'second opinion' dienen. Haalt een kind een onverwacht hoge score (hoger dan het schooladvies), dan is de school verplicht het schooladvies te heroverwegen. Omgekeerd is dit niet het geval (wanneer het kind lager scoort dan het schooladvies). Als de school het advies niet aanpast, kun je als ouder hiertegen in beroep. Toch blijft het maar de vraag of je dan nog op tijd bent met het aanmelden op de middelbare school, omdat de eindtoets zo laat wordt afgenomen.

Mijn kind laat niet zien wat hij kan op de Centrale eindtoets, wat nu?

De second opinion-optie die de centrale eindtoets biedt is natuurlijk een goede zaak. Maar er zijn kinderen die op de centrale eindtoets niet tot hun recht zullen komen. De Centrale eindtoets meet vooral wat er geleerd is op school. Heeft je kind om de een of andere reden niet kunnen leren (slecht onderwijs, of andere problemen) dan zal hij of zij niet goed scoren op de Centrale Eindtoets.

In deze gevallen is het wellicht een optie om zelf een intelligentieonderzoek te laten doen. Intelligentietests meten wat een kind zou kunnen leren in plaats van wat het heeft geleerd. Bekende voorbeelden van deze tests zijn de Wisc III (Wechsler intelligentietest voor kinderen) en de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau).

Zelf een test laten doen heeft als voordeel dat je de test eerder in het jaar kan doen, zodat je de uitslag tijdig kunt overleggen aan de middelbare school van je keuze. Of scholen dit testresultaat ook accepteren, is niet gegarandeerd. Nadeel is dat deze tests vaak enkele honderden euro's kosten, en ze meestal niet worden vergoed.

Lees verder

© 2014 - 2017 Carpeventum, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?Van de ongeveer 150.000 basisscholieren die jaarlijks de eindtoets van Cito (de Cito-toets) maken, haalt ongeveer de hel…
Welke Cito-score is nodig voor de havo?Welke Cito-score is nodig voor de havo?Elk jaar leggen meer dan 150.000 achtstegroepers de Cito-toets af. Hoewel het basisonderwijs wordt gestimuleerd om de Ci…
Met welke score voor de CITO-toets mag je naar het VWO?Met welke score voor de CITO-toets mag je naar het VWO?Jaarlijks leggen meer dan honderdduizend basisscholieren van groep 8 de CITO-toets af. Een deel van de kinderen hoopt, a…
De centrale eindtoets 2017 (de Cito Eindtoets 2017)De centrale eindtoets 2017 (de Cito Eindtoets 2017)De overheid stelt de centrale eindtoets (voorheen de Cito Eindtoets) ook in 2017 aan alle scholen ter beschikking. Met i…
De Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieDe Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieIn april 2015 is het dan eindelijk zover. Dan wordt voor de eerste keer de Cito-toets nieuwe stijl afgenomen. Grootste v…
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3427143/2013/04/17/Nu-schooladviezen-soms-onbetrouwbaar-blijken-bewijst-Citotoets-zijn-nut.dhtml
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3414203/2013/03/23/Middelbare-school-is-niet-blij.dhtml
  • http://www.niotoetsen.nl/de-nio.html
  • http://www.onderwijsconsument.nl/schooladvies-advies-of-oordeel/
  • http://www.thuisinonderwijs.nl/eindtoets-in-groep-8-voortaan-verplicht/
  • http://www.wisctest.nl/
  • http://www.eclg.nl/IQ-test-kinderen/intelligentie-onderzoek.php

Reageer op het artikel "Te laag of verkeerd schooladvies. Wat nu?"

Reacties

Rabe, 23-03-2017 14:58 #6
Dochter heeft schooladvies gekregen KB/TL maar is niet aangenomen op een nieuwe school. De nieuwe school heeft contact gezocht met de leerkracht van dochter. De leerkracht van de basisschool zei tegen nieuwe school dat ze TL niet aankan. Waarom heeft ze dan KB/TL als schooladvies gekregen? Wij hebben hier een erg onrechtvaardigheidsgevoel over.
Mede omdat de leerkracht van de basisschool en dochter elkaar totaal niet liggen.

wat is er nog mogelijk in deze situatie

M. vd V., 14-11-2016 11:41 #5
Onze dochter kreeg op de basisschool al vroeg (begin groep 5) de sticker 'olifant'. Daar kwam ze niet meer vanaf. De leerkracht was zelfs trots op deze zelf bedachte kwalificatie voor het niveau van leerlingen met een achterstand. We hebben alle adhd suggesties van de schoolleiding in de wind geslagen en haar tot en met groep 8 op eigen kosten bijles moeten geven. En dat hielp. Met veel moeite en met een onafhankelijke tegenhanger van de CITO-toets (van BOOM uitgeverij) konden we de school laten zien dat haar hogere CITO scores in groep 8 geen toeval meer waren. Met stevige tegenzin verhoogde de school haar advies van VMBO K/T naar VMBO T/Havo. Ze zit nu in de brugklas van VMBO T/Havo. We zijn al door de mentor erop geattendeerd dat ze te laag zit. Ze haalt geregeld 10-en en staat gemiddeld een 8. Gelukkig werkt deze school met een tweejarige brugklas, zodat ze volgend jaar mogelijk naar de HAVO/VWO brugklas kan. Ik ben de remedial teacher van onze dochter zo dankbaar dat zij maar bleef herhalen dat onze dochter geen adhd heeft en een goed leerbaar kind is. Ik kan het iedere ouder bovendien aanraden om voor een tweejarige brugklas te kiezen. Onze dochter heeft haar zelfvertrouwen terug en werkt heel gemotiveerd om maar omhoog te kunnen stromen. Maar wat jammer dat de basisschool haar als klein kind al zo vroeg heeft afgeschreven. Ik denk dat dit veel meer kinderen overkomt. Ik wil leerkrachten op een basisschool niet over één kam scheren, maar wij zijn geschrokken van het erbarmelijk pedagogisch inzicht van leerkrachten in het basisonderwijs.

Rick, 11-02-2016 16:50 #4
@ Ingrid; mogelijk dat een iq test extra informatie kan verschaffen. Hiermee komt zicht op de potentie van jouw dochter en voorkom je dat ze toch overvraagd wordt op het VWO. Daarnaast biedt een IQ test ook zicht op of er mogelijk sprake is van een disharmonisch intelligentieprofiel. Tevens zou je kunnen kijken of sociaal emotionele factoren nog een verklaring geven waarom jouw dochter eerst een TL advies heeft gekregen (ik neem aan op basis van de resultaten uit het leerling volgsysteem) maar de CITO toets maakt op VWO niveau. Misschien is zij bijvoorbeeld faalangstig of presteert zij juist beter onder hoge druk (zoals bij een CITO toets, die altijd grootst wordt aangekondigd). Wanneer je dit hebt uitgezocht (of eventueel in samenspraak met school laat uitzoeken), kun je denk ik een betere afweging maken en bij school opnieuw het advies ter sprake brengen. Of wanneer je geen gehoord vindt bij school de middelbare school met deze informatie benaderen.

Walaa, 28-01-2016 21:46 #3
Mijn dochter had verlopig advies vmbo TL in groep7 en nu school advies gr 8 heeft zij Kl geregen wat kan ik doen?

I. Krabbe, 19-05-2015 22:10 #2
Mijn dochter had als schooladvies TL gekregen. Wij hebben haar ingeschreven voor TL/Havo. Nu heeft ze een cito score van 546! Dit is VWO advies. Wat te doen?

mvg,
Ingrid Krabbe

Myrna Bastiaans, 13-03-2014 13:34 #1
Wanneer je niet eens bent met het schooladvies waar kun je dan terecht? Schooladvies is lager dan Cito score.
M.B. Reactie infoteur, 13-03-2014
Hier staat een stappenplan voor als je het niet eens bent met het besluit van de leerkracht.

http://www.jmouders.nl/Themas/School/Op-school/Ouders-en-school/Conflict-met-school.htm

Infoteur: Carpeventum
Gepubliceerd: 14-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Toetsen
Reacties: 6
Schrijf mee!