InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Naar de middelbare school: schoolspullen

Naar de middelbare school: schoolspullen

Naar de middelbare school: schoolspullen De zomervakantie zit er weer op en je gaat naar de brugklas van de middelbare school of je zit al op de middelbare school. Elk schooljaar heb je weer spullen nodig om het jaar door te komen. Wat is echt nodig om te hebben en wat is handig om te hebben? Laten we het per categorie gaan bekijken.

In je schooltas

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om een goede, stevige schooltas te hebben. Hoeveel moet je meenemen? Op de meeste middelbare scholen kun je een kluisje huren, waardoor je minder spullen mee hoeft te slepen elke dag. Je hebt dan niet een mega grote tas nodig. De meest gangbare schooltas is een Eastpak tas. Je kunt er ook voor kiezen om een goede schoudertas te kopen. Zorg er dan wel voor dat je die niet volstopt met zware dingen, want hier kun je rug- en nekklachten van krijgen.

Agenda

Natuurlijk heb je ook een agenda nodig. Hierin schrijf je opgekregen huiswerk, proefwerken en andere overhoringen en afspraken in op. Kies een agenda die bij jou past. Wil je op één bladzijde een hele week hebben voor overzicht of heb je veel ruimte nodig en kies je voor een dagagenda?

Papier

Papier om op te schrijven. Denk er goed over na hoe jij al je aantekeningen op wilt schrijven. Je kunt kiezen tussen:
  • Losse schriften per vak. Ga je voor een groot of klein schrift?;
  • Collegeblokken. Hier kun je makkelijk papier uitscheuren wanneer je iets weg wilt gooien of in een map op wilt bergen;
  • Collegeblokken met tabbladen. Zo heb je alle vakken bij elkaar in één schrift;
  • Een multomap met tabbladen. Zo heb je alle vakken bij elkaar in één map. Je kunt hier makkelijk blaadjes uithalen en blaadjes instoppen.
Denk er ook aan dat je voor wiskunde papier met ruitjes nodig hebt. De meeste scholen willen dat je gebruik maakt van grote ruitjes (1 bij 1 centimeter).

Rekenmachine

Een rekenmachine komt bij meerdere vakken van pas. Je school geeft meestal aan welk rekenmachine je nodig hebt. Deze kun je vaak met je boeken mee bestellen.

Documentenmap

Je krijgt vaak veel losse papieren mee. Om die papieren bij elkaar te houden, is het handig om deze te bewaren in een documentenmap. Een documentenmap kun je in verschillende categorieën opdelen, zodat je alles makkelijk terug kunt vinden.

In je etui

Pennen

Het belangrijkste wat je nodig hebt, zijn natuurlijk pennen. Koop een setje met goede, blauw- of zwartschrijvende balpennen. Balpennen in een andere kleur kunnen ook goed van pas komen, bij het maken van aantekeningen bijvoorbeeld. Werk je graag met nog meer kleur? Dan zijn een paar fijnschrijvers en markers ook een echte musthave!

Potloden

Daarnaast zijn grijze potloden ook belangrijk om te hebben. Sowieso zul je deze nodig hebben bij de vakken wiskunde en economie, om grafieken en tabellen mee te tekenen, maar ook bij beeldende vorming of handvaardigheid komen potloden goed van pas. Kleurpotloden en stiften zijn handig, maar hoef je niet altijd in je etui bij je te hebben. De meeste scholen hebben deze in het lokaal aanwezig als je ze nodig hebt.

Kleine dingetjes

Zorg er ook voor dat je een gum, puntenslijper[/i ], een [i]geodriehoek, een schaar en een passer in je etui hebt zitten. Deze dingen heb je altijd op de momenten nodig wanneer je het niet verwacht, dus zorg ervoor dat je ze altijd bij je hebt. Daarnaast zijn een kleine nietmachine, paperclips en correctievloeistof ook handig om in je etui mee te dragen.

Thuis op je bureau

Op je bureau zijn de volgende dingen handig om te hebben:
  • Notitieblaadjes of “ to-do” blaadjes;
  • Plakband en lijm;
  • Bakken om papieren in te bewaren. Bijvoorbeeld onderverdeeld in: “te doen”, “gedaan” en “te bewaren”;
  • Snelhechters om werkstukken en verslagen in te doen;
  • Plastic insteekhoesjes;
  • Tabbladen.

In je kluisje op school

In je kluisje kun je schoolboeken bewaren die je die dag niet nodig hebt. De boeken die je wel nodig hebt, stop je in je schooltas. Daarnaast zijn er nog een aantal andere handige dingen om in je kluisje te doen:
  • Dingen die je niet dagelijks nodig hebt, zoals woordenboeken en een atlas;
  • Sportschoenen, zo hoef je die niet elke week mee te slepen;
  • Een toilettasje met paracetamol, handcrème, (voor de meiden) tampons en maandverband, een kam om verwaaid haar bij te werken,wat haarelastiekjes en haarspeldjes, eventueel wat make-up en een desinfecterende handgel;
  • Eventueel iets eetbaars, zoals een mueslireep of een koek en pakjes of flesjes drinken.

Overige benodigdheden

Moet je je schoolboeken aan het einde van het schooljaar weer inleveren? Dan moeten ze er nog netjes uitzien. Zorg er dus voor dat je je boeken kaft met kaftpapier of rekbare kaft van stof. Zo blijven je boeken altijd mooi. Schrijf jouw naam en het desbetreffende vak op de kaft of plak er een label op.

Sportkleding is ook belangrijk om te hebben. Sommige scholen hebben speciale sportkleding met het logo van de school erop gedrukt. Bij andere scholen mag je zelf kiezen wat je draagt. Koop sportschoenen die je zowel binnen (dus zonder zwarte zool) en buiten op het veld (zonder noppen) kunt dragen.

Neem je zelf lunch mee naar school? Dan is een broodtrommeltje ook geen overbodige luxe. Zo voorkom je dat je brood in je tas geplet wordt en zorg je ervoor dat je brood lekker blijft.

Heb je deze spullen in huis, dan heb je een goede basis aan schoolspullen. Je kunt deze lijst natuurlijk nog aanvullen met spullen die jij nog handig vindt om te gebruiken en met spullen die jouw school nog verplicht om te aan te schaffen.

Lees verder

© 2013 - 2017 Mirjamsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Naar de brugklas, wat heeft uw kind allemaal nodig?Naar de brugklas, wat heeft uw kind allemaal nodig?Gaat uw kind dit jaar naar de brugklas? Dit is vaak een spannende, maar ook leuke periode voor u en uw kind. Allereerst…
Naar de middelbare school, wat voor schoolspullen kopen?Naar de middelbare school, wat voor schoolspullen kopen?Het is zo ver. Grote groepen groep 8 kinderen gaan naar de brugklas. Wanneer je naar de middelbare schoo gaat heb je vee…
Schoolspullen kopen: alles voor het nieuwe schooljaarSchoolspullen kopen: alles voor het nieuwe schooljaarDe vakantie is (bijna) achter de rug en het wordt tijd om je klaar te maken voor het nieuwe schooljaar. Nieuwe schoolspu…
Het kiezen van de juiste schooltasHet kiezen van de juiste schooltasU kent het wel, uw zoon of dochter gaat naar de middelbare school en moet daarvoor een grote schooltas hebben om alle bo…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…

Reageer op het artikel "Naar de middelbare school: schoolspullen"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 05-08-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Back to school
Schrijf mee!