InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Koning Koningsspelen 2013 krijgen vorm

Koning Koningsspelen 2013 krijgen vorm

Koning  Koningsspelen 2013 krijgen vorm In aanloop naar de dag van de eerste Koningsspelen, 26 april 2013, zitten verschillende scholen met de handen in het haar en krijgen de spelen gelukkig steeds meer vorm. In maart 2013 werd de website voor de Koningsspelen gelanceerd en honderden scholen meldden zich meteen aan. De eerste vierhonderd scholen hebben dan al wèl voor de bril hoe ze de Koningsspelen gaan vormgeven.

Honderden

Honderden basisscholen meldden zich meteen op de eerste dag dat de website www.koningsspelen.nl in de lucht was, 18 maart 2013. Om precies te zijn schreven de eerste 455 scholen zich in voor de Koningsspelen. Het moet een vrolijke en gezellige dag worden, laat de website weten. De Koningsspelen vinden plaats in heel Nederland en in het Caribische deel dat bij het Koninkrijk hoort. Een Koningsspelen-comité heeft de leiding over de spelen en voormalig toptennisser Richard Krajicek heeft de algehele leiding. De organisatie heeft speciale toestemming van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dat was nodig, omdat tijdens de dag de reguliere lessen niet doorgaan. In de plaats daarvan hebben de kinderen een speciale sportdag.

Stichtingen

Twee stichtingen werpen zich op als verantwoordelijk voor de coördinatie:
  1. Johan Cruyff Foundation
  2. Richard Krajicek Foundation.

School

De scholen mogen zelf het programma van de dag bedenken. Wie het meest creatief uit de bus komt wordt beloond met een persoonlijke ontmoeting met Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, op een van de dagen van hun kennismakingstour door het land. De schooldag begint gewoon om 8.30 uur en de invulling van de dag is vrij op een paar onderdelen na:
  • 8:30 Koningsontbijt op school;
  • 9:30 Landelijke aftrap met het Koninklijk paar (live te volgen via tv en radio);
  • 9:45 Start sportdag.

Samen

Alle activiteiten die rondom de troonswisseling plaatsvinden, worden georganiseerd rond het begrip samen. Het comité roept iedereen op om met dat begrip aan de slag te gaan en om samen vorm te geven aan de dag van de Koningsspelen. Samen betekent in dit verband ook dat scholen samenwerken met:
Bron: Koningsspelen logoBron: Koningsspelen logo
  • andere scholen in dezelfde gemeente;
  • gemeente;
  • sportverenigingen;
  • plaatselijke bedrijfsleven;
  • bekende sporters uit de gemeente.
Samen betekent ook dat bedrijven meewerken zonder kosten te berekenen. De organisatie rekent er op dat lokale ondernemers daarin meegaan.

Twitter

Via Twitter kan iedereen die iets voor de Koningsspelen wil betekenen met anderen in contact komen door de hashtag Koningsspelen te gebruiken:
  • #koningsspelen

Facebook

De organisatie van de Koningsspelen heeft een Facebookpagina onder de naam:
  • www.facebook.com/pages/Koningsspelen

Ontbijt

De organisatie heeft het ontbijt voor alle kinderen gezamenlijk als vast onderdeel van de dag gemaakt. Meteen om 8.30 uur zitten de kinderen met elkaar aan de ontbijttafel. Dat moet een feestelijk begin van de dag worden en tevens een gezond begin van een dag vol activiteit. Het organisatiecomité zet zich zoveel mogelijk in om voor alle scholen een gratis ontbijt te regelen. Daarvoor benaderen ze diverse leveranciers. Op de website van www.koningsspelen.nl volgt daarover alle informatie. Op die website kunnen scholen zich ook aanmelden. De scholen die zich aanmelden krijgen een feestpakket waarmee ze de school feestelijk kunnen versieren.

Officiële start

Willem-Alexander en Máxima, die op 26 april 2013 nog geen Koning en Koningin zijn, openen als toekomstig Koningspaar de spelen. De details van de opening van de sportdag worden nog bekend gemaakt.
Na 2013 wordt 27 april, de verjaardag van Willem-Alexander, Koningsdag in de plaats van de Koninginnedag op 30 april zoals we die al kennen uit de tijd dat Juliana nog Koningin was.

Scholen

Na de eerste aankondiging van het Nationaal Comité Inhuldiging dat er Koningsspelen worden gehouden, begin februari 2013, zitten veel scholen met de handen in het haar. Ze weten niet goed hoe ze het moeten aanpakken, terwijl de kinderen een bijzondere dag verwachten. Veel scholen menen ook dat ze niet genoeg tijd hebben om er echt iets bijzonders en koninklijks van te maken.
De scholen krijgen allemaal een brief over de te organiseren dag en op de website komen steeds meer suggesties en tips te staan. Ook staan er veel tips over sport- en spelactiviteiten op de websites van NOC*NSF en KVLO.
Enkele tips geeft het comité alvast:
  • maak er een sportdag van op het schoolplein:
  • organiseer een voetbalwedstrijd met alle scholen in de buurt;
  • maak een streetdancevoorstelling;
  • sporttienkamp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Troonswisseling, Koning Willem-AlexanderTroonswisseling, Koning Willem-AlexanderOp 30 april 2013 zal koningin Beatrix troonsafstand doen. Ze draagt deze grote verantwoordelijkheid over aan haar oudste…
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zal nemen van de troon.…
Inhuldiging Willem-Alexander: het programmaInhuldiging Willem-Alexander: het programmaDe huldiging van Willem-Alexander zal plaatsvinden in de hoofdstad van Nederland, Amsterdam. Hoe zal deze dag eruit gaan…
Koning  Strik als keurmerk inhuldigingKoning Strik als keurmerk inhuldigingEen oranje strik, dát is het logo van het Nationaal Comité Inhuldiging dat het comité voor de inhuldiging van de koning…
Bronnen en referenties
  • Metro
  • www.koningsspelen.nl
  • www.jeugdjournaal.nl
  • www.facebook.com/pages/Koningsspelen
  • www.nocnsf.nl/troonswisseling
  • www.kvlo.nl
  • Afbeelding bron 1: Koningsspelen logo

Reageer op het artikel "Koning Koningsspelen 2013 krijgen vorm"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 19-12-2015
Gepubliceerd: 19-03-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Koning en koningin
Schrijf mee!