InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Seizoenen: betekenis, data en halfronde

Seizoenen: betekenis, data en halfronde

Seizoenen: betekenis, data en halfronde Vier keer per jaar wisselen wij in Nederland van seizoen. In de lente komt de wereld tot leven, in de zomer is het warm, in de herfst vallen de bladeren van de bomen en in de winter sneeuwt het. De data voor de seizoenen is echter niet over gelijk en evenmin de weersomstandigheden. Wanneer is het welk seizoen en wat is het verschil met het zuidelijk halfrond? Waar komen de namen eigenlijk vandaan?

Vier seizoenen

Iedere drie maanden wisselen wij van seizoen. In een jaar zijn er dus vier verschillende seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Seizoenen zijn gerelateerd aan de stand van de zon. Wanneer de aarde het dicht bij de zon is, is er sprake van zomer. Wanneer de aarde het verst van de zon is, is het winter. Dichter bij de polen wordt het kouder, en dichter bij de evenaar wordt het warmer. Omdat het bij de evenaar altijd warm is, wordt er eigenlijk geen onderscheid gemaakt tussen seizoenen. Er is daar geen herfst, winter of lente; eerder altijd zomer.

Dat er vier verschillende jaargetijden (seizoenen) zijn, komt door de variaties in zonlicht die ontstaan door de stand van de aardas. In de lente en zomer is hierdoor in dat halfrond meer zonlicht en zijn de dagen langer, in de herfst en winter is dit juist andersom. De bladeren vallen dan van de bomen omdat bomen energie op willen slaan voor de koude tijd.

Begindata van seizoenen
  • In de meteorologie: op de eerste dag van maart, juni, september en december
  • In de astronomie: verschillend per jaar, afhankelijk van wanneer de zon op de keerkring of evenaar komt
In principe begint de lente op 21 maart, de zomer op 21 juni, de herfst op 21 september, de winter op 21 december voor wat betreft de astronomische telling, maar dit kan dus enigszins wisselen.

Betekenis van seizoenen
  • Lente betekent lang (lengen van dagen)
  • Zomer betekent seizoen in de helft/het midden van het jaar
  • Herfst betekent oogst
  • Winter betekent onweer of vrieskou

Zuidelijk versus noordelijk halfrond

De begintijden zoals hierboven genoemd, gelden niet voor de gehele wereld. Er is namelijk een verschil in seizoenen tussen het noordelijk en het zuidelijk halfrond. Terwijl de zomer op het noordelijk halfrond loopt van 21 juni tot en met 20 september, is dit op het zuidelijke halfrond van 21 december tot en met 20 maart.

Volgens de astronomie
SeizoenNoordelijk halfrondZuidelijk halfrond
Lente21 maart t/m 20 juni21 september t/m 20 december
Zomer21 juni t/m 20 september21 december t/m 20 maart
Herfst21 september t/m 20 december21 maart t/m 20 juni
Winter21 december t/m 20 maart21 juni t/m 20 september

Volgens de meteorologie
Lente1 maart t/m 31 mei1 september t/m 30 november
Zomer1 juni t/m 31 augustus1 december t/m 28 of 29 februari
Herfst1 september t/m 30 november1 maart t/m 31 mei
Winter1 december t/m 28 februari1 juni t/m 31 augustus
© 2012 - 2017 Moneyq89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kalender-365.nl/seizoenen-jaargetijden.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Seizoen

Reageer op het artikel "Seizoenen: betekenis, data en halfronde"

Reactie

R. Hake, 16-12-2016 14:16 #1
Daar er op het zuidelijk halfrond ook seizoenen zijn, vroeg ik mij af of daar dan ook dezelfde kenmerken zijn als bij ons, zoals: het laten vallen van de bladeren in de herfst, herfststormen, en omgekeerd in het voorjaar het ontluiken van de natuur? Vogels die nestelen en eieren leggen, bloembollen die uitkomen etc.

Infoteur: Moneyq89
Laatste update: 17-06-2015
Gepubliceerd: 04-11-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!