InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Cijfers omzetten naar Amerikaanse en Canadese cijfers

Cijfers omzetten naar Amerikaanse en Canadese cijfers

Cijfers omzetten naar Amerikaanse en Canadese cijfers Nederlandse Cijfers Omzetten in Amerika en Canada. Wanneer je in Canada of de Verenigde Staten gaat studeren zul je de Nederlandse schoolcijfers moeten omzetten naar Amerikaanse of Canadese schoolcijfers. Dit is echter zo makkelijk nog niet. Wel is het van belang dat de ontvangende institutie een goed beeld van jouw cijfers krijgt, zodat je niet benadeelt wordt dankzij het Nederlandse 1-10 systeem. Hier kun je een indicatie vinden van hoe je cijfers geconverteerd moeten worden.

Nederlandse Cijfers

Hoewel het 1-10 systeem ons erg logisch in de oren klinkt, is dit niet in de rest van de wereld het geval. Een bijkomend nadeel van het omzetten van cijfers is de misvatting in het buitenland dat een 10 een A representeert. Echter, aangezien een tien praktisch nooit wordt behaald, geeft dit een vertekend beeld van onze cijfers en kan dus nadelig voor Nederlandse studenten uitpakken. Hierdoor kan het voorkomen dat de medewerker van de buitenlandse universiteit de zeven op jouw toelating aanmelding als een redelijk laag cijfer inschat. Ook is het onderscheid tussen een voldoende (>5.5) of onvoldoende(<5.5) niet altijd duidelijk in het buitenland. Maak de buitenlandse universiteit dus goed duidelijk wat je cijfers inhouden en zorg ervoor dat je opleiding een supplement toevoegt aan je cijferlijst met een verklaring van de cijfers. Let wel, dit artikel geeft een indicatie van de mogelijke omzetting. Neem altijd contact op met je universiteit of host universiteit om het zeker te weten. Onthoud dat elke universiteit verschillende maatstaven kan gebruiken.

Amerikaanse en Canadese Schoolcijfers

Het Amerikaanse en Canadese beoordelingsysteem / cijfersysteem lijkt erg op elkaar. In de Verenigde Staten gebruikt men een letter systeem dat gaat van A tot en met F, waarbij de F onvoldoende is en de A+ het hoogst haalbare cijfer. Tot deze cijfers wordt echter op 2 verschillende manierer gekomen: door een absolute of relatieve beoordeling. De absolute beoordeling houdt in dat er alleen wordt gekeken naar het absolute resultaat, dus als bijvoorbeeld meer dan 90% goed is het een A. De relatieve beoordeling kijkt naar de behaalde cijfers in de klas en als een student in verhouding met de andere het hoogst heeft gescoord krijgt hij een A, ongeacht hoeveel antwoorden hij goed had. Het grading system wordt in de Amerika vrij uniform toegepast. Er zijn echter wel kleine verschillen, zo maken sommige universiteiten geen gebruik van A + of gebruiken ze aleen A, B,C, D. Hoewel op highschools en universiteiten eenzelfde grading system word gehanteerd, kan de moeilijkheidsgraad verschillend zijn. Zo worden er op post-graduate niveau (Master) bijna geen onvoldoendes meer gegeven.

Zoals bovengenoemd, is het Canadese systeem erg gelijk aan dat van Amerika. Het grading system wordt alleen niet landelijk gestuurd en de provincies in Canada kunnen dan ook erg van elkaar verschillen. Over het algemeen echter is het zo dat je met 50% een voldoende hebt, en met hoger dan 80% een A krijgt.

De ondestaande tabel geeft weer hoe je de Nederlandse cijfers moet converteren naar Amerikaanse en Canadese cijfers. Let wel, dit is een indicatie. Neem altijd contact op met je Hoge School of Universiteit om het zeker te weten. Doordat er per universiteit verschillende systemen worden gehanteerd, of verschillend geïnterpreteerd wordt, moet je goed oppassen.

Nederlands CijferAmerikaans of Canadees Cijfer
10Geen omzetting
9.5Geen omzetting
9.0A+
8.5A+
8.0A / A-
7.5A / A-
7.0A- / B+
6.5B+ / B
6.0B / B- / C
5.5D
5.0F
4.0F

Lees verder

© 2011 - 2014 Euromark, gepubliceerd in Buitenlands (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nuffic.nl

Reageer op het artikel "Cijfers omzetten naar Amerikaanse en Canadese cijfers"

Infoteur: Euromark
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Buitenland studeren
Schrijf mee!