InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Nederlandse Cijfers omzetten naar Engelse en Schotse Cijfers

Nederlandse Cijfers omzetten naar Engelse en Schotse Cijfers

Nederlandse Cijfers omzetten naar Engelse en Schotse Cijfers Nederlandse Cijfers omzetten in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer je gaat studeren in Engeland, Wales, Noord-Ierland of Schotland zul je er al snel achter komen dat er in het Verenigd Koninkrijk niet hetzelfde beoordelingsysteem als in Nederland wordt gehanteerd.. Dit betekent dat je toekomstige Engelse universiteit Engelse omgezette cijfers / grades van je verwacht. Of dat wanneer je terugkomt uit Engeland na een uitwisseling, je de Engelse cijfers moet omzetten naar Nederlandse cijfers.

Nederlandse Cijfers

Hoewel het 1-10 systeem ons erg logisch in de oren klinkt, is dit niet in de rest van de wereld het geval. Een bijkomend nadeel van het omzetten van cijfers is de misvatting in het buitenland dat een 10 een A representeert. Echter, aangezien een tien praktisch nooit wordt behaald, geeft dit een vertekend beeld van onze cijfers en kan dus nadelig voor Nederlandse studenten uitpakken. Hierdoor kan het voorkomen dat de medewerker van de buitenlandse universiteit de zeven op jouw toelating aanmelding als een redelijk laag cijfer inschat. Ook is het onderscheid tussen een voldoende (>5.5) of onvoldoende(<5.5) niet altijd duidelijk in het buitenland. Maak de buitenlandse universiteit dus goed duidelijk wat je cijfers inhouden en zorg ervoor dat je opleiding een supplement toevoegt aan je cijferlijst met een verklaring van de cijfers. Let wel, dit artikel geeft een indicatie van de mogelijke omzetting. Neem altijd contact op met je universiteit of host universiteit om het zeker te weten. Onthoud dat elke universiteit verschillende maatstaven kan gebruiken.

Engelse en Schotse middelbare school cijfers

In Groot-Brittannië hanteren ze op middelbare scholen een cijfersysteem vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Op middelbare scholen maken ze dus gebruik van Grades . De A + wordt echter alleen als A* aangeduid. Om toegelaten te worden tot de universiteiten heb je een A/C nodig. Hoe hoger je grade, hoe groter de kans dat je op de prestigieuze universiteiten toegelaten kan worden. Aangezien ze in het Verenigd Koninkrijk niet bij overgang van de Basisschool naar Middelbare School de kinderen op niveau indelen, is het cijfersysteem aanzienlijk verschillend van die in Nederland. De omzetting is lastig en er zijn geen duidelijke omzetting formules voor en voor zover die er wel zijn worden er verschillende gehanteerd. Deze Tabel geeft echter een indicatie van hoe in het Verenigd Koninkrijk je de Nederlandse schoolcijfers converteert naar Engelse of Schotse Schoolcijfers.

Nederlandse CijfersEngelse Grades
10Geen omzetting
9.5Geen omzetting
9.0A*
8.5A*
8.0A/A -
7.5B+/B-
7.0B/B-
6.5C+
6.0C/D
5.5D/E Voldoende
5.0F (onvoldoende
- Er zijn ook scholen die ook de F en de G als voldoendes bestempelen, dit zijn echter zwakke voldoendes gelijk aan VMBO-T niveau en daarmee zul je dus geen universiteiten binnenkomen.

Engelse en Schotse Cijfers op Hoge scholen en Universiteiten

Op Bachelor en Master niveau worden andere cijfersystemen gehanteerd. De meest voorkomende is het marks systeem waarbij in percentages gemeten wordt. Bij de Bachelor wordt dit gekoppeld aan een kwalificatie die op je diploma komt te staan (degree class).. Houdt echter in gedachte dat niet een landelijk uniform systeem is. Toch houden de meeste universiteiten dit systeem aan. Ook wordt in Engeland en Schotland het CAS Systeem vrij veel gehanteerd, waarbij gebruikt wordt gemaakt van een 1-20 cijfersysteem. Ook hier koppelen ze de cijfers aan een kwalificatie. Deze kwalificaties zijn van groot belang voor de waarde van je behaalde diploma, zo hopen de meeste studenten op zijn minst een lowersecond class diploma te krijgen.
Eerst een een tabel met hoe je Nederlandse cijfers moet converteren naar Engelse Marks, gevolgd door een tabel met hoe je Nederlandse cijfers moet omzetten naar het CAS systeem.

Cijfers omzetten met het Marks (percentage) Systeem

Nederlandse CijfersMarksKwalificatie
1096% -100%FIRST
9.590% - 95%FIRST
9.080% - 89%FIRST
8.570% - 79%FIRST
8.060% - 69%UPPERSECOND
7.554% - 59%LOWERSECOND
7.050% - 53%LOWERSECOND
6.545% - 49%THIRD
6.040% - 44%THIRD
5.535% - 39%THIRD/FAIL
5.030% - 34%FAIL
4.025% - 29%FAIL

Cijfers omzetten met het het CAS Systeem

Nederlandse CijfersCASPercentageKwalificatie
10, 920,19,1870% >FIRST
8, 717,16,1560% - 69%UPPERSECOND
7 ,614,13,1250% - 59%LOWERSECOND
6, 511, 9, 1040% - 49%THIRD
5, 48, 7, 630% - 39%FAIL
- Voor sommige universiteiten of vakken heb je tussen de 35% - 39% ook nog een voldoende

Dit is slechts een indicatie van de mogelijke omzetting. Ga altijd nog te rade bij je eigen universiteit of host universiteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
West-Europa, V.K. (Engeland, Schotland en Noord-Ierland)West-Europa, V.K. (Engeland, Schotland en Noord-Ierland)Het Verenigd Koninkrijk bestaat uit Engeland, Schotland en Noord-Ierland. In de 19de eeuw was het Verenigd Koninkrijk de…
Studeren in EngelandStuderen in EngelandEngeland is een erg populair land bij Nederlandse studenten. Maar wat houdt studeren in Engeland eigenlijk in?
Auto-industrie, de cijfersAuto-industrie, de cijfersDe auto-industrie is een economie waar miljarden dollars en euro’s in omgaan. De afgelopen tientallen jaren is de produc…
Hypotheekvorm wijzigenHypotheekvorm wijzigenEen hypotheek sluit je in principe voor een langere periode af. Maar in de tussentijd kunnen zich veranderingen voordoen…
De omzetting van Fahrenheit naar CelsiusDe omzetting van Fahrenheit naar CelsiusWe hebben het allemaal al meegemaakt: we zitten in het buitenland of horen een weerbericht, waarbij de temperatuur wordt…
Bronnen en referenties
  • www.nuffic.nl

Reageer op het artikel "Nederlandse Cijfers omzetten naar Engelse en Schotse Cijfers"

Reacties

Lida, 12-11-2015 13:24 #4
In mijn vertaling komt het (hoge) eindcijfer 2.1 voor van iemand die Engels studeert in Oxford. Met welk Nederlands cijfer kan ik dat vertalen?

Gabi, 19-05-2015 19:28 #3
Als je cijfers om wilt zetten, gaat het dan bij de Nederlandse cijfers om vwo cijfers? Weet je of het mogelijk is om ook met een havo-diploma in Schotland te gaan studeren?

Euromark (infoteur), 01-02-2012 14:39 #2
Ja, via Nuffic. Het probleem is dat niet iedere school of universiteit dezelfde methode hanteert. Probeer contact op te nemen met de instantie al daar. Mijn tabel geeft een indicatie. Je kunt het hier nog wel even nalezen als je wilt: http://www.nuffic.nl/nederlandse-organisaties/docs/publicaties/Factsheet-Cijfers-ontcijferd-2009-06-11.pdf

Jesse, 01-02-2012 12:15 #1
Heb je een bron voor de tabellen van een officiele instantie?

Infoteur: Euromark
Laatste update: 23-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Buitenland studeren
Reacties: 4
Schrijf mee!