InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Italiaans leren spreken

Italiaans leren spreken

Om uiteenlopende redenen kun jij op het punt staan om Italiaans te willen leren spreken. Hiervoor wil je een cursus gaan volgen, maar hoe ga je te werk? Welke cursus past het beste bij jou? Dit artikel geeft enkele richtingen en aanwijzingen waar je zeker iets aan hebt. ‘In bocca al lupo!’
Om uiteenlopende redenen kun jij op het punt staan om Italiaans te willen leren spreken. Bijvoorbeeld voor je werk, of je gaat naar Italië op vakantie. Of je hebt familie of vrienden waar je graag in ieder geval een basis gesprek mee wilt kunnen voeren. Hiervoor wil je een cursus gaan volgen, maar hoe ga je te werk? Welke cursus past het beste bij jou?

Gekoppeld aan de reden waarom je Italiaans wilt leren spreken, zul je ook na moeten denken over de volgende zaken:
  • Tot op welk niveau wil je Italiaans leren spreken?
  • Hoeveel tijd heb je voor de studie?
  • Wil je thuis studeren of fysiek naar een school of cursusinstituut?
  • Wil je alleen theorie of ook echte opdrachten (huiswerk)?
  • Wil je alleen studeren of liever in groepsverband?

De bovenstaande vragen, en er zullen er zeker meer zijn, zijn bepalend voor de keuze van de juiste cursus voor jou.
De keuze van het niveau dat je wilt bereiken, heeft met name invloed op de intensiviteit en duur van de cursus. Wil je alleen de basiszinnen leren voor jouw vakantie deze zomer, dan kun je veelal volstaan met een boek, een taalcursus op CD of via het internet een cursus volgen. Wil je toch meer diepgang, zeker wanneer je voor je werk (professioneel) Italiaans moet leren spreken, is het aan te raden een cursus te volgen die langer duurt.

Tijd

De tijd die je zelf ter beschikking hebt, is eveneens bepalend voor het soort cursus. In een korte tijd kun je minder leren, is de stelregel. Een spoedcursus kan je helpen om in korte tijd een enorme boost te geven aan jouw beheersing van de Italiaanse taal. Praktijk leert, dat je met name je korte termijn geheugen aanwendt en niet echt Italiaans leert spreken. Je leert met name de regels. Het toepassen in de praktijk, dus gewoon doen, daar leer je het meeste van.

Thuisstudie of juist niet?

Er zijn tegenwoordig zeer veel aanbieders van (taal-)cursussen die het thuis studeren promoten. In je eigen tijd, in je eigen tempo, en vooral in je eigen omgeving. Zoals jij het graag wilt. Dat klinkt ideaal, maar niet iedereen is geschikt voor het studeren op deze wijze. Er wordt een beroep gedaan op jouw discipline. Weet je van jezelf dat je hier moeite mee hebt, begin er dan niet aan en zoek naar een cursus waarbij je fysiek moet verschijnen. De aanwezigheid van een leraar is jouw stok achter de deur: hij of zij vertelt jou wanneer je er met de pet naar gooit!

Oefening baart kunst

Een eenvoudige taalcursus, vaak met het doel je de basis aan te leren en uit te leggen welke regels (en uitzonderingen op …) er zijn, bevatten veelal geen opdrachten. In de praktijk blijkt dat het toepassen van de regels, dus het maken van opdrachten en vooral ook veel spreken, de beste leerschool is. Wil je dus echt goed Italiaans leren spreken, kies dan een cursus waarbij je opdrachten moet doen. Wanneer je inschrijft voor een cursus bij een school of andersoortig cursusinstituut mag je ervan uitgaan dat dit in het lespakket zal zitten!

Groepsles of privé les

Heb jij wel behoefte aan een fysieke ondersteuning van een leraar, maar ben jij niet in de gelegenheid om periodiek lessen te volgen. Of je hebt een cursus gevonden die goed bij jou past, maar deze cursus wordt bijvoorbeeld wekelijks gegeven op een moment dat jij niet kunt. Dit kan door je werk, of bijvoorbeeld privé situatie komen. De beste oplossing die je kunt vinden is dan privé les. Dat klinkt overdreven en lijkt een dure oplossing, maar het valt alleszins mee. Kijk bijvoorbeeld eens op het prikbord in je supermarkt. Het gebeurt regelmatig dat iemand daar privé taallessen aanbiedt.

Groepslessen zijn er legio. Zeker in de grote steden worden deze aangeboden door bijvoorbeeld de Volksuniversteit. Wil je echt eens uitpakken, denk dan eens na om je vakantie te koppelen aan een taalcursus. Er zijn legio aanbieders van talenreizen, waarbij je niet alleen de taal leert spreken maar ook iets van de Italiaanse cultuur mee kunt krijgen.

Websites

Onderstaande websites kunnen je op weg helpen bij jouw zoektocht naar de juiste cursus. Let wel, het is een beperkte keuze uit het grote aanbod. Je kunt zelf ook zoeken op het internet.

Zelfstudie:
  • Nha.nl
  • Nti.nl
  • Studieplan.nl
  • Ntr.nl
Taalreizen:
  • Italstudio.nl
  • Studytravel.nl
  • Ef.nl
Groepslessen:
  • Ou.nl
  • Studiolingua.nl
  • www.iicamsterdam.esteri.it (Istituto Italiano di Cultura in Amsterdam heeft als officiële instelling van de Italiaanse overheid als doelstelling het bevorderen en verspreiden van de Italiaanse taal en cultuur in Nederland (red.: schrijver van het artikel volgt hier zelf zijn Italiaanse lessen))

Heel veel succes met het kiezen van de juiste cursus. En uiteraard met het leren van de Italiaanse taal. ‘In bocca al lupo!’
Gerelateerde artikelen
De Italiaanse taalCiao! Een welbekend Italiaans woord. Het Italiaans maakt deel uit van de groep Romaanse talen, waar onder andere ook het…
Italiaans: brief of e-mailEr is een aantal handige zinnetjes om een Italiaanse brief of e-mail te beginnen en af te sluiten. Ook voor het middenst…
Italiaans op vakantieWanneer u in het buitenland op vakantie bent, is het handig als u zich een beetje verstaanbaar kunt maken in de plaatsel…
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Emigreren naar ItalieHet is de droom van menig Nederlander, emigreren naar het zonnige Italie. Uiteindelijk zijn het slechts een gering aanta…

Reageer op het artikel "Italiaans leren spreken"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 28-10-2011
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!