InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Islamitische Staat (IS) en de kinderen

Islamitische Staat (IS) en de kinderen

Islamitische Staat (IS) en de kinderen De terroristische beweging Islamitische Staat (IS) gebruikt kinderen. Ze werken als bewaker en als ziekenverzorger en zijn ook aan het front actief. Kinderen worden zelfs ingezet bij executies. Kinderen vormen de nieuwe generatie van het kalifaat. Ze zullen vechten tegen ongelovigen en afvalligen en krijgen de doctrine met de paplepel ingegoten. Journalist Judith Neutink schreef een boek over de terroristische beweging: De oorlog van ISIS.

Raqqa

Kinderen van IS

Kinderen zijn belangrijk voor de terreurbeweging IS. Ze knappen allerlei klusjes op en zeker niet de minste. Ze worden ingezet op controleposten om bolwerken te bewaken en ze staan op kruispunten als wachters. Bij de Iraakse stad Mosul en de Syrische stad Raqqa staan kinderen als controleposten. Ze werken als koks en verzorgers van gewonden en doen dienst als bewakers van gevangenen. Kinderen worden ook ingezet als spion om in hun eigen buurt anti-IS sentimenten op te sporen en daarover te rapporteren. IS gebruikt op grote schaal kinderen als wandelende bommen: ze worden ingezet om zelfmoordaanslagen te plegen.

Indoctrinatie

Veel kinderen worden ontvoerd om daarna gekneed te worden naar het model dat IS welgevallig is en dat IS kan inzetten in de strijd. Er wordt dwang en geweld gebruikt om de kinderen klaar te stomen voor IS-doelen. Ze worden uitgehongerd, geslagen en moeten teksten uit de Koran reciteren. Wie dat niet doet krijgt met de stok van de meester. Wie verzet pleegt krijgt straf totdat het kind gebroken is. Ook krijgen de kinderen snoep en mogen ze met vlaggen zwaaien. Het zet een soort Pavlov-reactie in beweging. Slechts enkelen weten te ontsnappen en kunnen vertellen over de praktijken van IS.

Trainingskamp

De kinderen die toegeven aan de islam van IS krijgen een trainings- en indoctrinatieprogramma voorgeschoteld en kunnen de status van leeuwenwelp verdienen. Hiermee worden de kinderen klaargestoomd om de nieuwe generatie strijders te worden voor het kalifaat van Abu Bakr al-Baghdadi en voor het paradijs. Je wordt niet zomaar leeuwenwelp en dat creëert een sfeer van prestige en competitie.
Kinderen zijn sneller te indoctrineren dan volwassenen, ze zijn eerder voor de gek te houden omdat ze veel nog niet weten. Ze hebben veel nog niet eerder meegemaakt en weten niet wat goed en of juist niet goed is. Ze worden blootgesteld aan vele filmpjes met executies en indoctrinerend materiaal en weten na verloop van tijd niet beter. Veel kinderen hebben nauwelijks gewoon onderwijs gehad en die kinderen zijn nog ontvankelijker voor de indoctrinaties. IS heeft de gelegenheid om aanstormend jihadtalent te ontdekken.

Trouw zweren

Kinderen die voldoende geïndoctrineerd zijn zweren trouw aan de kalief en zijn klaar om ongelovigen en afvalligen te doden. Ze willen vechten tegen de Amerikanen en hun bondgenoten. De indoctrine wordt vakkundig geïmplanteerd.
Ontvoerde kinderen zijn afgesneden van contact met hun ouders, waardoor IS volledige grip op ze heeft. Er wordt langdurige loyaliteit afgedwongen en de kinderen worden gebruikt als instrument. Er worden strijders gevormd die geweld zien als een manier van leven.

Ontvoeringen

Er worden kinderen ontvoerd van alle etnische minderheden die IS voor de voeten lopen: Christenen, Koerden, jezidi’s. Ook komen er kinderen uit het Westen, die worden meegebracht door hun ouders. Ze gaan in het kalifaat naar IS-scholen en worden getraind in IS-kampen. Ze krijgen Koran-lessen, Arabische les en vechttrainingen. De jongens leren omgaan met wapens en de meisjes kunnen vanaf hun 9de jaar trouwen en zij leren over de sharia en krijgen les in koken.

Alle scholen in de gebieden die door IS worden beheerst worden verplicht het onderwijs aan te passen. De vakken scheikunde en natuurkunde worden geschrapt. Kinderen krijgen blonde poppen mee naar huis met de opdracht die thuis te onthoofden. Ook krijgen de kinderen westers ogende poppen met oranje overalls aan. Ze leren om westerlingen te haten. Er wordt niet gestudeerd om te leren maar om mujahedin te worden en de kinderen worden klaargestoomd voor de strijd en voor zelfmoordaanslagen. Ze kunnen daarvoor intekenen op lijsten.
Alleen al in de buurt van Raqqa zouden vijf kampen zijn waar kinderen getraind worden.
De kampen hebben welluidende namen zoals Osama Bin Laden Welpen kamp en Sharia Welpen kamp. De kindstrijders worden leeuwen genoemd en ze moeten gevangenen onthoofden als examenopdracht. Ze worden getraind om mensen gevangen te nemen, met snipers om te gaan en bewegende voertuigen aan te vallen. De kinderen fungeren als strijders, bewakers, rekruteerders en bommenmakers.

Propaganda

Kinderen worden veelvuldig ingezet als propaganda. Er worden YouTube filmpjes gepubliceerd waar kinderen in gelijke pakjes aan een soort commandotraining onderworpen worden en waar te zien is dat ze training krijgen in het gebruik van kalashnikovs. Er circuleren ook filmpjes waarin jongens gevangenen executeren. Het zijn schokkende filmpjes en de experts zijn het er niet over eens of het in scène gezet is of dat het echt zo gebeurd is.

Paradijs

Net als bij volwassenen wordt aan kinderen die inschrijven voor zelfmoordaanslagen het paradijs beloofd. In dat paradijs is het grote geluk, leren ze en daar kom je alleen door strijd te voeren tegen ongelovigen en afvalligen. Kinderen worden op missie gestuurd en voelen zich uitverkoren.

Opkijken

Kinderen die wonen in gebieden waar executies aan de orde van de dag zijn kijken allang niet meer op van lichamen zonder hoofd en opgehangen of gespietste mensen.
Hoe die kinderen na IS een normaal leven moeten oppakken en of er voor hen een normaal leven mogelijk is valt nog niet te zeggen. Het is de vraag of de leeuwen van IS het kalifaat doen voortleven. Als IS eenmaal is verdreven hebben Irak en Syrië hun handen vol aan de opvang en begeleiding van deze jongeren.

Strategie

IS pleegt oorlogsmisdaden, stelt de verenigde Naties. Voor IS is het ontvoeren en inschakelen van kinderen bij de strijd een onderdeel van de strategie.
Het inzetten van kinderen in de oorlog is in strijd met het internationale recht. De Verenigde Naties stelt dan ook dat IS stelselmatig oorlogsmisdaden pleegt.

Bron: Cover boekBron: Cover boek
De oorlog van ISIS
Judit Neurink schreef een boek over IS, dat in januari 2015 uitkwam.
Het boek heet: De oorlog van ISIS.
Uitgeverij: Conserve
Prijs € 14,99

Het boek geeft inzicht in de manier waarop de agressieve baardmannen van IS te werk gaan. De strijders met hun zwarte vlaggen en hun gezichten die verborgen zijn onder sjaals, denderden door delen van Syrië en Irak. Ze riepen de islamitische staat uit, slachten mannen af, maakten vrouwen en kinderen buit. De vrouwen werden verkracht en verhandeld, de kinderen klaargestoomd voor de strijd. Neurink, ze woont in Noord-Irak, geeft een inkijkje in de oorlog van ISIS, in de voorgeschiedenis en het ontstaan van de terreurgroep.

16 maart 2015
Vanuit Nederland en België vertrekken er ook kinderen naar het kalifaat. Op 16 maart komt de ontvoering van twee kinderen van 7 en 8 jaar uit Maastricht in het nieuws; ze zijn meegenomen door hun 33-jarige moeder. Ze is met de kinderen naar Syrië afgereisd. De vrouw is van Tsjetsjeense afkomst met een tijdelijke verblijfsvergunning. Er waren al vermoedens over haar plannen, maar ze loog iedereen voor en kon alsnog ontglippen. Hun vertrek werd half december 2014 al gerapporteerd. De vrouw heeft de kinderen meegenomen tegen de zin van de vader en daarom is er sprake van ontvoering.
Het blijkt dat er tot 16 maart 31 kinderen uit Nederland met hun ouders naar het kalifaat zijn afgereisd. Het verschil is dat er bij die kinderen geen sprake is van ontvoering. Naast die kinderen zijn er tot half maart nog 15 minderjarigen op eigen gelegenheid naar IS-gebied vertrokken.

Irak en Syriλ

Legenda
A. Mosul
B. Raqqa
C. Maastricht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – augustus 2014Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – augustus 2014Islamitische (IS, ISIS of Daesh) is en soennitische terreurbeweging die in Irak en Syrië een kalifaat uitroept en dat la…
Islamitische Staat (IS of ISIS) – hoe de opmars te stoppenIslamitische Staat (IS of ISIS) – hoe de opmars te stoppenIS is een tot de tanden toe bewapende extremistische groep die in Syrië en Irak strijdt voor een Islamitische Staat, een…
Islamitische Staat (IS) – praktijk van terreurorganisatieIslamitische Staat (IS) – praktijk van terreurorganisatieIslamitische Staat (IS of Daesh) is een terreurbeweging die zijn machtspositie uitbouwt met gruweldaden van de ergste so…
Islamitische Staat (IS) – opmars zomer 2014Islamitische Staat (IS) – opmars zomer 2014IS, Islamitische Staat, begint in de zomer van 2014 aan een opmars in Syrië en Irak. IS is de afkorting voor Islamitsche…
Coalition of the Willing tegen jihadisten in Syrië en IrakCoalition of the Willing tegen jihadisten in Syrië en IrakDe VN-veiligheidsraad strijdt eensgezind tegen Islamitische Staat en jihadisten. Barack Obama sprak op 24 september 2014…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nerika / Wikimedia Commons
  • http://www.bol.com/nl/p/de-oorlog-van-isis/9200000034465847/ geraadpleegd op 16 maart 2015
  • Leeuwarder Courant 6 maart 2015/ 18 maart 2015
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3908409/2015/03/16/Kinderen-ontvoerd-naar-Syrie-Soms-glippen-mensen-er-nu-eenmaal-tussendoor.dhtml geraadpleegd op 16 maart 2015
  • http://www.vice.com/nl/read/hoe-islamitische-staat-kindsoldaten-ronselt-en-gebruikt-191 geraadpleegd op 15 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: Cover boek

Reageer op het artikel "Islamitische Staat (IS) en de kinderen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Islamitische Staat
Schrijf mee!