InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Een masteropleiding in het buitenland volgen

Een masteropleiding in het buitenland volgen

Studeren in het buitenland wordt steeds populairder. Veel studenten kiezen ervoor om een half jaar te studeren aan een andere universiteit tijdens hun bachelor of master via een uitwisseling. Je kunt er echter ook voor kiezen om je gehele master in het buitenland te doen. Het is een goede aanvulling op je CV, maar vereist wel een goede voorbereiding. Start op tijd met oriënteren en houd de aanmeldingsdeadline in de gaten. Als je eenmaal een keus hebt gemaakt, kun je je voorbereiden op de kosten en praktische zaken die je moet regelen.

De oriëntatiefase

Je hebt je bachelor afgerond en bent klaar voor de vervolgstap. Maar je bent toe aan verandering, wil een nieuwe taal leren of wil besparen op je studiekosten. Een master in het buitenland is dan wellicht een goed idee. Begin ongeveer een jaar van te voren met oriënteren, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Je zoektocht begint vaak op internet. Een website zoals MastersPortal.eu biedt een duidelijk overzicht welke masters wereldwijd worden aangeboden. Oriënteer je op de structuur en eisen van de verschillende opleiding. Veel landen kennen een andere indeling dan Nederland en bieden niet de keus tussen een academische – of onderzoeksmaster. In Italië bijvoorbeeld, duurt een reguliere master standaard twee jaar. Over het algemeen geldt een Bachelor opleiding als de verplichte ingangseis, maar ook dit kan per land verschillen. Raadpleeg ook websites van Nederlandse masters met een uitgebreid uitwisselingsprogramma, of Erasmus Mundus masters. Dit zijn veelal tweejarige, EU-gesubsidieerde masters waarbij je in meerdere landen studeert. Zo kun je kijken waar je voorkeur naar uit gaat.

Een masteropleiding kiezen

Het kan lastig zijn om uiteindelijk een keus te maken na je eerste oriëntatie. Er zijn een aantal factoren die mee kunnen tellen:

Het kostenplaatje

De kosten van een master verschillen enorm. Het loont daarom om dit mee te nemen in je overweging. Zo studeer je in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Schotland gratis. In Duitsland en Oostenrijk zijn opleidingen vaak gratis of erg goedkoop. Daartegenover staat dat je in Engeland al snel meer dan 10.000 euro betaalt voor een jaar studeren. In sommige landen verschilt het per opleidingsinstituut sterk wat je betaalt en kun je kiezen tussen publieke en private instituten. Raadpleeg het financiële overzicht van de universiteitswebsite voor een inkijkje in de te verwachten kosten.

Het is vaak niet mogelijk om in het buitenland te werken tijdens je studie. Controleer bij DUO of je wellicht in aanmerking komt voor steun van de Nederlandse overheid. Soms is het mogelijk om je recht op studiefinanciering of lening te behouden. Ook kun je je verdiepen in beurzen voor studeren in het buitenland op de website Beursopener.nl Maak een goede begroting en bekijk of je voldoende reserves hebt voor de studie.

De waarde van je diploma in Nederland

Controleer tijdig of de opleiding wel erkend wordt in Nederland na terugkeer. Dit kun je doen bij de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Over het algemeen is de kans groter dat je opleiding erkend wordt als je studeert in de Europese Unie. Je studiepunten kunnen dan ook makkelijker worden omgezet naar het Nederlandse stelsel.

De voertaal op de universiteit

Wil je graag een nieuwe taal leren, of studeer je juist liever in het Engels? Controleer goed in welke taal jouw opleiding wordt aangeboden. In de Scandinavische landen wordt onderwijs vaak in het Engels gegeven. In andere landen kan dit verschillen en wordt de master in de lokale taal, of deels in het Engels, aangeboden. Vaak moet je kunnen aantonen dat je de taal beheerst. Zorg ervoor dat je over de juiste certificaten beschikt, zoals een IELTS of TOEFL test voor je Engelse taalvaardigheid. Controleer welk certificaat wordt geaccepteerd op de universiteit van jouw keuze: dit kan verschillen.

De aanmeldprocedure

De aanmelding voor een buitenlandse master kan een hele klus zijn. Bij veel masters die in september beginnen, vindt de aanmelding al in de herfst plaats. Houd de deadline dus in de gaten en stuur je documenten tijdig op. Houd rekening met bijvoorbeeld vertraging bij de post. Vaak heb je allerlei formulieren nodig om je te kunnen aanmelden. Begin op tijd aan je motivatiebrief, de vertaling van je CV en ander papierwerk. Als je referenties nodig hebt van docenten, is het raadzaam dit tijdig te regelen. Ook kan het nodig zijn om je diploma’s te laten vertalen en certificeren door een erkend vertaalbureau.

Het is verstandig om je aan te melden voor meerdere masters, vooral wanneer je hebt gekozen voor een selectief programma. Zo blijf je in elk geval niet met lege handen achter.

De praktische zaken: huisvesting, verzekering en gezondheid

Als je te horen hebt gekregen dat je bent toegelaten, is het tijd voor het praktische aspect. Check of de universiteit huisvesting biedt of dat je zelf op zoek moet. Raadpleeg je verzekering om te weten welke dekking je nodig hebt en sluit –waar nodig- werelddekking af. Vraag ook een European Health Insurance Card aan als je binnen Europa blijft. Hiermee is jouw basisverzekering geldig in alle EU-landen. Tot slot is het verstandig om te controleren of je vaccinaties nodig hebt voor jouw keuzeland.

Na terugkeer

Als je je master hebt afgerond, kun je een diplomawaardering aanvragen bij Nuffic. Dat is handig als je wilt werken in Nederland. Het Nuffic kan je meer informatie verschaffen over de procedure. De titel die je in het buitenland behaald hebt, mag je in elk geval ook in Nederland gebruiken.
© 2015 - 2017 Suzannevh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
In Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandIn Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandGratis studeren in het Buitenland. Ondanks dat het Nuffic meldt dat er in 2011 meer Nederlanders in het buitenland stude…
Geen VWO toch Geneeskunde, de optiesGeen VWO toch Geneeskunde, de optiesSoms bedenk je pas later waar je roeping ligt voor je verdere beroepsleven. Sommige opleidingen vragen echter specifieke…
Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Studenten die een tweede studie volgen (bachelor of master) worden mogelijk geconfronteerd met een verhoging van het col…
Studeren buitenland - Zorgverzekering en studiefinancieringStuderen buitenland - Zorgverzekering en studiefinancieringBen je student, jonger dan 30 jaar en ga je studeren in het buitenland? Dan is deze informatie interessant voor jou. Om…

Reageer op het artikel "Een masteropleiding in het buitenland volgen"

Infoteur: Suzannevh
Gepubliceerd: 13-03-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!